Amenzi de aproape 19 milioane de euro pentru 3 mari lanţuri de magazine şi patru dintre furnizorii lor. Sancţiunile au fost date de Consiliul Concurenţei pentru că, în perioada 2012-2016, supermarketurile Auchan, Cora și Carrefour și furnizorii acestora s-au înţeles pentru a fixa preţurile în cadrul promoțiilor desfășurate de retaileri.
ACTUALIZARE. Și Auchan a anunțat că va contesta în instanță sancțiunea dată de Consiliul Concurenței.
ACTUALIZARE. Cora a anunțat că va contesta amenda în instanță, deoarece decizia a fost luată pe baza unor „prezumții”, potrivit unui comunicat al companiei.
Inspectorii au constatat că, în anumite cazuri, preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă, prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preţ fix sau minim pentru revânzarea produselor către consumatori. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul, se mai arată în comunicatul Consiliului Concurenţei. Cele mai mari amenzi au fost acordate companiei Auchan România, aproape 8 milioane de euro, Carrefour România - 5,8 milioane de euro şi operatorului reţelei Cora - 2,6 milioane de euro.
”Consiliul Concurenţei a sancţionat şapte companii active pe piaţa comercializării produselor alimentare din România (3 retaileri şi 4 furnizori ai acestora) cu amenzi în valoare totală de 87,713 milioane de lei (18,8 milioane euro)”, se arată în comunicat.
Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei privind fixarea preţurilor între retailerii Auchan, Cora şi Carrefour şi furnizorii acestora, în perioada 2010-2016, potrivit autorităţii.
”În urma investigaţiei a fost sancţionată atât încălcarea regulilor naţionale, cât şi a regulilor europene de concurenţă, pentru fixarea preţurilor de revânzare (de raft) în cadrul promoţiilor desfăşurate de retaileri”, se arată în comunicat.
Consiliul Concurenţei a constatat că, în anumite cazuri, preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim pentru revânzarea produselor către consumatorul final. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul, potriit autorităţii.
Companiile sancţionate sunt Auchan Romania (amendă 36,563 milioane de lei), Carrefour România (amendă 26,996 milioane de lei), Romania Hypermarche (Cora), amendă 12,4 milioane de lei, Quadrant-Amroq Beverages (amendă 5,984 milioane de lei), Star Foods EM (amendă 3,93 milioane de lei), Strauss România (1,786 milioane de lei), Nelson Prod (amendă 43.113 lei).
”Carrefour România a recunoscut fapta, beneficiind astfel de o reducere a amenzii. Amenzile aplicate de Consiliul Concurenţei se virează integral către bugetul de Stat”, se arată în comunicat.
Companiile sancţionate pot ataca decizia autorităţii de concurenţă la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la publicarea deciziei. Aceasta este a doua investigaţie derulată de autoritatea de concurenţă, finalizată cu sancţiuni, pe piaţa comercializării de produse alimentare.
”Reamintim că, în anul 2015, autoritatea de concurenţă a sancţionat retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora cu amenzi în valoare totală de aproximativ 35 milioane de euro pentru fixarea preţurilor, în perioada 2005-2009. Amenzile au fost încasate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). Unele companii sancţionate au contestat sancţiunile Autorităţii de Concurenţă, procesele aflându-se pe rolul instanţelor”, se arată în comunicat.