Căile Ferate Române sunt o adevărată mașină a timpului: pe parcursul anului trecut, întârzierile trenurilor de călători au însumat 4.326.618 de minute. Asta înseamnă 3004 zile, adică 8,2 ani. Trendul pare să fie alarmant: în anul 2020 întârzierile au fost de 2.560.489 de minute (4,8 ani), iar în 2021 - 3.487.509 min (6,6 ani). În același timp, salariile celor din conducerea CFR sunt de invidiat: directorul CFR a încasat anul trecut o indemnizație brută în valoare de 535.500 lei. Asta înseamnă un salariu lunar net în valoare de circa 29.000 lei, dublu față de salariul președintelui României.
Întârzierile cumulate ale trenurilor pe căile ferate din România cresc, de trei ani încoace, într-un ritm îngrijorător: 2,5 milioane de minute în 2020, 3,4 milioane de minute în 2021 și 4,3 milioane de minute în 2022. Lipsa investițiilor în sistemul public de căi ferate își spune cuvântul. În raportul de activitate pe anul 2022 al CFR se afirmă că aceste întârzieri au fost influențate de “cazurile de forță majoră, de lucrările de reparații ale infrastructurii feroviare, inclusiv la poduri și podețe, de societățile prestatoare de servicii către CFR, de lucrările de ridicare a restricțiilor de viteza executate de personal CFR și de lucrările de pe Coridorul IV pe tronsoanele: Ghioroc – Simeria, Simeria – Coșlariu, Coșlariu - Sighișoara, Sighișoara - Brașov”. În același document se arată că întârzierile companiilor private de transport feroviar “au înregistrat o creștere de la 685.105 min. în 2021, la 823.113 în 2022”, în timp ce “întârzierile cauzate de „CFR”- SA au înregistrat o scădere de la 1.233.478 min. în 2021 la 823.021 în 2022”.
93 de oameni și 158 de autovehicule au fost lovite de trenuri în 2022
Anul trecut au fost înregistrate 280 de accidente feroviare, dintre care 93 de loviri de persoane (cu excepția cazurilor de suicid), 158 loviri ale vehiculelor rutiere, 5 incendii de tren, 26 de deraieri și o singură coliziune de trenuri. “În anul 2022, 1 accident si 59 incidente feroviare au fost analizate în contul CNCF “CFR” SA. De menționat că la data prezentului Raport de activitate sunt în curs de investigare 17 accidente pentru care încă nu au fost stabilite cauzele producerii acestora”, se mai spune în documentul CFR.
Mai rapide cu 0,15 km pe oră în 2022 față de 2021
Viteza medie a trenurilor de călători în România a crescut de la 44,68 km/h în anul 2021 la 44,83 km/h în anul 2022. Din datele furnizate de CFR rezultă că fiecare tren care a circulat anul trecut a avut o întârziere medie de 4,62 minute de minute la fiecare 100 de kilometri parcurși. Potrivit documentelor companiei japoneze de transport feroviar, întârzierea medie la transportul de călători în anul 2020 în Țara Soarelui Răsare a fost de 12 secunde pentru fiecare tren în circulație, aici fiind incluse și întârzierile datorate dezastrelor naturale. Întârzierea medie acceptată în cazul japonezilor este de 30 de secunde pe tren, pe parcursul unui an, potrivit datelor oficiale.
Jumătate dintre podurile CFR au expirat
Cităm din raportul de activitate al CFR: “Din numărul total de poduri și podețe aflate în evidență, un procent de cca. 53% au durata normală de funcționare expirată conform HG 2139/2004, iar un procent de cca. 29% au durata de viață proiectată expirată”. Anul trecut, aceste cifre erau mai mici, după cum rezultă din datele Ministerului Transporturilor. Spre exemplu, în 2021, “circa 27% dintre poduri și podețe au durata de viață proiectată expirată".
Pierderile CFR: 94,6 milioane de lei în 2022
La data de 31.12.2022, CFR SA înregistra o pierdere în sumă de aproape 100 milioane de lei. Mai exact, 94.628,90 mii lei, rezultat obţinut ca diferenţă între veniturile totale în valoare de 5.080.308,43 mii lei şi cheltuieli totale în valoare de 5.174.937,33 mii lei. Anul trecut, pierderile Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R." S.A. erau în valoare de 8.841.090 lei (faţă de o pierdere de 281.682.668 lei pentru anul 2020).
Ministerul Transporturilor a refuzat deocamdată să facă public raportul de activitate pe anul 2022. În anii trecuți acest raport de activitate era publicat de obicei în lunile iulie sau august, dar la data de 30 octombrie 2023 raportul pe 2022 nu fusese publicat. Digi24.ro a solicitat oficial acest document în data de 25 septembrie 2023, alături de alte informații în baza Legii 544 privind accesul la informațiile publice, însă până la ora publicării acestui material nu am primit niciun răspuns de la Ministerul Transporturilor. Datele de mai sus sunt obținute prin consultarea rapoartelor de activitate ale mai multor instituții din subordinea Ministerului Transporturilor.
Cât câștigă conducerea CFR
Valoarea indemnizației brute a directorului CFR a fost calculată pentru anul 2022 la o sumă de 535.500 lei. Asta înseamnă că Ion Alexandru Simu a încasat lunar de la CFR un salariu de circa 29.000 lei. Aproape dublu față de salariul președintelui României. În declarația sa de avere, directorul Simu spune că a obținut în ultimele 12 luni venituri de la CFR în valoare de 351.622 lei. Salariul brut al unui membru al Consilului de Administrație al CFR e de 12.488 lei lunar, iar salariul directorului financiar este de 33.548 lei lunar. Potrivit documentelor interne ale CFR, directorul companiei are dreptul la 31 de zile de concediu de odihnă plătite cu 5 zile înainte, mașină cu șofer, telefon și abonament cu date, locuință de serviciu din patrimoniul societății sau închiriată, călătorii gratis nelimitate în țară și străinătate și 12 călătorii gratis dus-întors pe CFR pentru membrii familiei. Câștigul mediu lunar net al unui salariat în CFR este de 3.641 lei.