Acte pentru dosarul de alocație pentru copil. Lista documentelor necesare

Data publicării:
Acte pentru dosarul de alocație pentru copil. Lista documentelor necesare. Foto Shutterstock
Acte pentru dosarul de alocație pentru copil. Lista documentelor necesare. Foto Shutterstock

Alocația de stat se acordă tuturor copiilor în vârstă de până la 18 ani, cetățeni români, fără discriminare, dar și tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani și urmează cursurile învățământului liceal ori profesional, organizate în condițiile legii, până la finalizarea acestora.

Pentru întocmirea dosarului de alocație pentru copil, părintele sau reprezentantul legal al copilului trebuie să depună un dosar care să cuprindă mai multe documente relevante.

Ce este alocația de stat pentru copil și în ce condiții se primește

Alocația este suma de bani din bugetul de stat, stabilită prin Legea nr.277/2010, pentru susținerea familiei, ca formă de sprijin, pentru persoanele care au în creștere/îngrijire copii cu vârsta de până la 18 ani.

De asemenea, este un ajutor financiar și pentru tinerii care încă urmează cursurile învățământului liceal sau profesional în condiții legale, după împlinirea vârstei de 18 ani, până la terminarea acestora.

Acordarea sumei de bani prevăzute și stabilite prin lege are scopul de a completa veniturile familiilor și de a susține buna creștere și educația copiilor.

Beneficiază de alocația de stat pentru copii: familia formată din soț, soție și copiii aflați în întreținerea acestora, care locuiesc împreună denumită în continuare familie;

Beneficiază de alocație familia: formată din persoană singură, mama sau tata, și copiii care se află în întretinerea persoanei, locuind împreună, denumită în continuare familie monoparentală;

Beneficiază de alocație: familiile care au în întreținere copii de vârstă școlară, dacă aceștia frecventează la zi cursurile unei forme de învățământ organizate potrivit legii. Sunt exceptați cei care întrerup cursurile din motive medicale, cu prezentarea dovezilor în acest sens, și care nu înregistrează absențe nemotivate în cursul unui semestru, fapt care să ducă la scăderea notei la purtare sub 8.

Beneficiază de alocație de stat pentru copii: familiile care au în întreținere copii de vârsta școlară cu handicap grav sau accentuat, dar care nu frecventează o formă de învățământ organizată în condițiile legi. În acest caz, alocația de stat se acordă doar în condiții speciale.

Se prezintă certificatul de încadrare într-un grad de handicap, dar și dovada eliberată de direcțiile sociale, în care este prezentat faptul că minorul nu poate fi încadrat în nicio formă de învățământ prevăzută de lege, din cauza bolii.

Cât este alocația de stat pentru copii în 2024

  • 719 lei/lună pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap;
  • 292 lei/lună alocația pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani,
  • 292 lei/lună alocația pentru tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani şi care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional;
  • 719 lei/lună pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 18 ani, în cazul copiilor cu handicap.

Plata alocației de stat în 2024 se face pe data de 9 ale fiecărei luni. Pot fi luni în care ziua de plată să fie decalată, în funcție de cum pică zilele lucrătoare/sărbătorile legale în perioada respectivă.

De când se plătește alocația unui copil/nou-născut

Dreptul la alocația de stat se stabilește începând cu prima zi de viață a copilului și se acordă de luna următoare celei în care s-a născut.

Plata alocației de stat pentru copii se face începând cu luna următoare înregistrării cererii/actelor.

Dacă cererea pentru acordarea alocației a fost înregistrată ulterior lunii în care s-a născut copilul, plata sumei se poate face și pentru perioadele anterioare, retroactiv, dar nu mai mult de 12 luni.

Plata drepturilor pentru alocație se asigură de către agențiile pentru prestații județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare agenții teritoriale.

Dreptul la alocația de stat pentru copii poate înceta dacă nu mai sunt îndeplinite următoarele condiții:

  • Decesul copilului sau tânărului, după caz;
  • Copilul nu mai urmează cursurile liceale sau profesionale organizate în condițiile legii;
  • Copilul cetățenilor străini sau apatrizi în România nu mai locuiește în țară (apatrizi = persoane care nu au cetățenia niciunui stat);

Pentru orice modificare intervenită, reprezentantul legal al copilului sau, după caz, minorul, are obligația să comunice, în scris, Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială, pentru a înceta/suspenda sau modifica plata drepturilor de alocație.

Anunțul se face în termen de 15 zile de la apariția oricărei modificări, inclusiv de către persoanele, cetățeni români, care își stabilesc rezidența în altă țară împreună cu copilul/copiii.

Acte necesare pentru dosarul de alocație pentru copil

  • Cerere tip pentru acordarea alocației. Se găsește la ghișeul instituției unde se depune dosarul sau se poate descărca online de pe site-ul Agenției de Plăți. Exemplu de cerere aici
  • Actele de identitate ale părinților, buletin/carte de identitate, copie și original;
  • Certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul;
  • Certificatul de căsătorie al părinților;
  • Extras de cont pentru persoanele care solicită plata prin transfer bancar;
  • Hotărâre de încredințare a copilului, dacă este cazul, original și copie;
  • Hotărâre de adopție, dacă este cazul, original și copie.

Acte necesare pentru dosarul de alocație de stat, dacă părinții nu sunt căsătoriți

  • Cerere tip pentru acordarea alocației, completată și semnată de către reprezentanul legal al copilului și de celălalt părinte. Se găsește la ghișeul instituției unde se depune dosarul sau se poate descărca online de pe site-ul Agenției de Plăți;
  • Certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul, copie;
  • Livret de familie, dacă părinții nu sunt căsătoriți;
  • Declarație tip din partea solicitantului din care reiese că părinții copilului nu sunt căsătoriți;
  • Actele de identitate ale părinților, buletin/carte de identitate, copie și original;
  • Extras de cont pe numele titularului de cerere;
  • Hotărâre de încredințare a copilului, dacă este cazul, original și copie;
  • Hotărâre de adopție, dacă este cazul, original și copie.

Acte necesare pentru dosarul de alocație de stat, pentru copiii născuți în străinătate și pentru copiii ai căror părinți au naționalități diferite

  • Actele de identitate ale părinților, buletin/carte de identitate, original și copie;
  • Certificat de naștere copil, în original și copie;
  • Certificat de căsătorie părinți, original și copie;
  • Sentință de divorț, dacă este cazul;
  • Sențință de încredințare minor sau plasament, dacă este cazul, original și copie;

Declarație notarială comună a ambilor părinți, care să facă referire la:

  • Data intrării în țară;
  • Motivul pentru care nu s-a depus până acum dosarul pentru acest drept;
  • Menţiunea că, de la data naşterii şi până în prezent, copilul s-a aflat în permanentă ocrotire a părinţilor şi locuieşte împreună cu aceştia;
  • Alte documente la solicitarea Agentiei Judetene pentru Plăti si Inspectie Sociala, dacă este cazul;
  • Adeverință de la autoritățile competente de pe teriotoriul țării unde s-a nascut copilul, din care să reiasă că s-a/nu s-a beneficiat de prestații echivalente, dacă este cazul. (situația în care copilul sau părintele/părinții - sunt născuți în una din țările membre UE);
  • Extras de cont bancar pe numele persoanei care va primi suma alocației în cont;
  • Cerere tip, formular prevăzut de lege.

Documente pentru alocația de handicap pentru copil

  • Cerere tip pentru acordarea alocației lunare;
  • Hotărâre (certificat) cu privire la încadrarea copilului în gradul de handicap, original și copie;
  • Buletin/carte de identitate al reprezentantului legal, original și copie;
  • Certificat de naștere al copilului, original și copie;
  • Extras de cont pe numele solicitantului.

Alte documente de stare civilă din care să rezulte situația copilului față de reprezentantul legal. Acestea pot fi:

  • Certificat de căsătorie/livret de familie, hotărâre judecătorească de încredințare a copilului după divorț/de adopție/plasament, dacă este cazul;
  • Alte documente la solicitarea direcției teritoriale.
Model cerere pentru depunerea dosarului de alocație pentru copii.
Model cerere pentru depunerea dosarului de alocație pentru copii
Model cerere pentru dosar alocație
Model cerere pentru dosar alocație

Acte pentru alocația copilului cu vârsta peste 18 ani

Dacă încă urmează cursurile unei instituții de învățământ liceal sau profesional, conform legii, tinerii din România pot primi alocație până când termină studiile.

Alocația nu se oferă tinerilor care repetă anul școlar din cauza mediilor mici.

Se oferă alocație elevilor care repetă anul școlar, dar doar din motive de sănătate, dovedite cu certificat medical autorizat.

Pentru a depune dosarul de alocație, este nevoie de următoarele acte:

  • Cerere tip pentru acordarea alocației de stat, completată de elev, în care specifică faptul că urmează cursurile unui sistem de învățământ;
  • Adeverință eliberată de unitatea de învățământ prin care se atestă că este înscris în clasa/la școala;
  • Buletin, act de identitate, copie și original.

În cazul în care suma de bani lunară se va vira într-un cont bancar al elevului, atunci trebuie aduse și documentele:

  • Cerere tip completată de elev în care specifică modul de plată;
  • Extras de cont.

Unde se depun actele pentru acordarea alocației pentru copil

Cererile pentru stabilirea alocației de stat pentru copil, împreună cu toate documentele care îndeplinesc condițiile legale de acordare a acestui drept, se depun la primăria comunei, orașului sau municipiului, respectiv sectoarelor municipiului București, pe a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința reprezentanții legali (părinții) ai copilului.

Dosarul pentru acordarea alocației se poate depune fizic, la instituțiile menționate mai sus, dar și online, prin intermediul pltaformelor puse la dispoziție de instituții.

Dacă documentele se depun online, este nevoie doar de o adresă de e-mail furnizată de instituție, respectiv din partea Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială a orașului de proveniență. Documentele și formularele trebuie să fie completate integral, semnate și cu data completată la zi.

Toate documentele trebuie scanate/fotografiate și încărcate în format PDF, apoi trimise către adresa de e-mail primită. În urma depunerii dosarului se primește un număr de înregistrare

În momentul depunerii dosarului la ghișeu, la instituția de stat, este obligatoriu să se prezinte persoana solicitantă, părinte/ reprezentant legal.

Dacă va depune dosarul o altă persoană, atunci aceasta va avea nevoie de o împuternicire notarială din partea ambilor părinți, prin care să dovedească acordul.

Editor : C.S.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri