Statul la stat. Cum restructurezi „marea familie” Tarom? „Nu pot să vă spun decât în privinţa rudelor mele”
Nepotismul pare să fi devenit, în ultimii ani, politică de stat la compania Tarom. Soţi, fraţi, veri, cumnaţi, unchi, mătuşe dar şi alte rude şi-au găsit aici un loc de muncă bine plătit. Fenomenul pare scăpat de sub control şi nimeni nu ştie cu exactitate câte familii au ajuns să lucreze în companie. De zece ani Tarom este pe pierdere iar acum se află în plin proces de restrucuturare. Urmăriţi un nou episod al campaniei „Statul la stat”.
„Ştiţi cum spunea o vorbă: cei de la TAROM nu se pot căsători între ei pentru că sunt majoritatea rude.”
Afirmaţia aparţine fostului ministru al Transporturilor Lucian Bode şi a fost făcută la jumătatea anului trecut.
Nimeni nu ştie însă cu exactitate câte soţii, soţi, fraţi, surori, cumnaţi, unchi ori veri lucrează în acest moment la Tarom. Am întrebat conducerea companiei. Ni s-a răspuns că nu deţine o astfel de statistică şi, mai mult, nu ar putea să ne spună pe motiv că, se aduce atingere vieţii private a persoanelor în cauză. Adică a rudelor angajate la compania de stat.
Din surse neoficiale, Digi24 indentificat 30 de familii care lucrează în acest moment la Tarom. Cu siguranţă, însă, sunt mult mai multe.
Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: „Numărul de personal este aproape dublu pentru o companie de această dimensiune ca nivel de flotă şi de număr de călători transportaţi, că sunt ineficienţe structurale, nu ştiu, poate vin din zona sindicală, poate vin dintr-o anumită zonă de a păstra lucrurile într-un status quo.”
Angajat Tarom despre rudele din companie: „E părerea dumneavostră”
Familia Cărăvan este una dintre cele mai cunoscute şi mai numerose din Tarom. Tatăl, Mareşi, este contabilul şef al companiei, iar în 2019 a îndeplinit, pentru scurt timp, şi funcţia de director general. Fiul său este actualul director comercial în timp ce soţia a lucrat la o agenţie Tarom iar fiica la departamentul financiar. În plus, mai are o nepoată care lucrează la financiar şi un nepot la direcţia Tehnică. L-am sunat pe contabilul Tarom pentru un punct de vedere.
Mareşi Caravan, contabil șef TAROM: „Să ştiţi că nu sunt persoana autorizată, trebuie să luaţi legătura cu compartimentul nostru de...”
Jurnalist Digi24: Absolut, o să iau legătura şi cu dânşii dar în material voi face referire şi la faptul că dumneavostră aveţi mai multe rude, practic, angajate la Tarom.
Mareşi Caravan: Este părerea dumneavostră.
Jurnalist Digi24: Nu, voiam să să întreb, tocmai de aceasta v-am sunat ca să lămurim acest subiect şi să vă cer un punct de vedere.
Mareşi Caravan: „E părerea dumneavostră, altceva nu am ce să vă zic.”
Jurnalist Digi24: Aveţi fiul, fiica, soţia?
Mareşi Caravan: „E părerea dumneavostră, repet.”
Jurnalist Digi24: Domnule Caravan, vă întreb, tocmai de aceea v-am sunat.
Mareşi Caravan: Deci nu sunt obligat să răspund.
Jurnalist Digi24: A, absolut deloc, doar că v-am solicitat un punct de vedere că aşa este deontologic să fac.
Mareşi Caravan: Dar există lege şi pentru asta, să ştiţi, şi pentru chestia asta.
Jurnalist Digi24: Poftiţi?
Mareşi Caravan: „Există lege şi pentru chestia asta.”
Jurnalist Digi24: În ce sens?
Mareşi Caravan: „Bine, la revedere.”
Jurnalist Digi24: În ce sens, vă rog.
Mareşi Caravan: „La revedere.”
Jurnalist Digi24: A închis!
„Nu pot să vă spun decât în privinţa rudelor mele”
Cristian Dona este pilot şi fost director de training al companiei. Soţia sa a fost angajată tocmai la compartimentul training, pentru a le perfecţiona limba engleză însoţitorilor de zbor. Între timp, şi fratele său a devenit pilot la Tarom. În interiorul companiei există însă suspiciunui în legătura cu modul în care acesta a obţinut postul. Pilotul spune că nu a fost implicat în angajarea rudelor sale.
Cristian Dona, pilot Tarom: „Nu pot să vă spun decât în privinţa rudelor mele, ca să spun aşa, nu, nu au fost favorizate deloc, adică cel puţin eu nu am fost nicio clipă implicat din perspectiva funcţiei de conducere pe care am avut-o, nicio clipă implicat în niciunul din procesele de concurs prin care au trecut atât fratele meu cât şi soţia mea.”
Lista continuă cu familia Stoica. Mama lucrează la Direcţia Risc iar cei doi fii la Direcţia Tehnică. Familia este întregită de o cumnată care este angajată la Direcţia Resurse Umane.
Alexandrina Stoica, angajată la Direcţia Risc: „Îmi pare foarte rău, nu vă pot da niciun fel de informaţie despre aceste amănunte. Noi, prin statutul nostru de angajat chiar nu pot să vă dau niciun fel de informaţie, nu ştiu de unde aveţi numărul meu de telefon.
Jurnalist Digi24: Dumneavostră aveţi cei doi fii angajaţi aici şi cumnata şi voiam să vă cer un punct de vedere pentru că aşa mi se pare deontologic şi cinstit să o fac.
Alexandrina Stoica, angajată la Direcţia Risc: „Deci chiar îmi pare foarte rău, nu ştiu de unde aveţi numărul meu de telefon şi cu scuzele de rigoare eu o să închid, o zi bună să aveţi.”
Jurnalist Digi24: Sunt foarte mulţi oameni la administrativ acolo care sunt membrii ai aceleiaşi familii.
Aurel Curdov, lider al Sindicatul Naţional Tehnic din Tarom: „Nu ştiu câţi sunt. Nu ştiu, efectiv eu nu ştiu, nu am aflat exact, doar se spune că sunt la administrativ. Din câte ştiu eu, probabil că au şi plecat prin plecările voluntare.”
Aproape 200 de angajați au plecat e bună voie din Tarom
De 10 ani compania Tarom este în pierdere. Anul trecut a început un proces de restructurare care urmăreşte şi diminuarea numărului de personal. Aproximativ 700 de angajaţi ar urma să fie daţi afară. Prima etapă este cea a plecărilor voluntare. Până în acest moment 184 de oameni au ales să plece de bunăvoie.
Lucian Bode, fost ministru al Transporturilor: „Din păcate, la Tarom, aşa cum mai spuneam şi cu altă ocazie avem un şef la nouă angajaţi, sunt 192 de şefi.”
Printre cei care au ales să plece voluntar sunt şi soţii Mezei. Mădălina Mezei a condus Agenţia Tarom din Bruxelles, iar soţul său pe cea din Amsterdam. Pentru scurt timp, doamna Mezei a fost şi director general al companiei. Mai are un frate pilot, iar tatăl său a fost mecanic la Tarom. De asemena, unchiul său a lucrat la tehnic, apoi la security.
Mădălina Mezei: „Nu este o ruşine asta cu rudele. Eu am intrat o dată, în companie, cu soţul meu, imediat după universitate, dând concurs de la ASE... Este o tradiţie în familia nostră să urmăm cariera în aviaţie. La noi nu înţeleg de ce s-a făcut de la început atâta tam-tam pe faptul că sunt rude, că e o meserie exact cum sunt doctorii din tată în fiu, cum sunt avocaţii cum sunt notarii, sunt meserii pe care le urmezi de la modelele tale în viaţă, părinţii tăi.”
Ministrul Transporturilor: Când industria făcea profituri, Tarom avea pierderi
Iar lista poate continua. Analizele efectuate până acum au arătat că structura organizatorică a companiei este supradimensionată.
Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: „Pierderile Tarom vin de mai de demult. Sunt mai mult de 10 ani anteriori şi mulţi dintre ei ani buni în care celelalte companii aeriene şi industria per ansamblu a făcut profituri, în care Tarom a avut pierderi de peste 1 miliard de lei în aceşti 10 ani. În mod sigur, costurile de personal în structura companiei sunt o cauză a ineficienţei.”
Reprezentanţii angajaţilor nu văd o problemă în numărul uriaş de rude care au năpădit compania. Au chiar şi o explicaţie: pasiunea enormă a tuturor pentru aviaţie.
Aurel Curdov, lider Sindicatul Naţional Tehnic din Tarom: „Ce se întâmplă? Acest domeniu se creează pe empatie şi pe transmiterea în familie a acestei pasiuni, practic aviaţia este o pasiune şi o muncă de echipă.”
Restructurarea de personal este programată să se încheie în a doua parte a acestui an, când Tarom va rămâne cu puţin peste 1.000 de angajaţi, faţă de 1.800 cât avea la începutul anului 2020.
Editor : G.C.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News