Caz incredibil de risipire a banilor publici la Primăria Capitalei. O companie cu sute de şefi şi angajaţi, înfiinţată pentru a administra cimitirele din oraş, nu face nimic de mai bine de doi ani de zile. Şi asta pentru că cimitirele sunt în patrimoniu altei instituţii publice. Aşa că, şefii companiei proaspăt înfiinţată s-au apucat să cumpere terenuri de milioane de euro pentru a înfiinţa acolo propriile lor cimitire. Numai anul acesta bugetul Companiei este de aproape 10 milioane de euro care nu se ştie cum vor fi cheltuiţi. Urmăriţi un nou episod al campaniei „Statul la Stat”.
Paznic Compania Cimitire: Rămâneţi la poartă.
Reporter: Poftiţi?
Paznic: Rămâneţi să anunţ conducerea şi după aia filmaţi. Haideţi, la poartă şi după aia să anunţ, nu ştiam cine sunteţi.
Reporter: Este Compania Cimitire, aici?
Paznic: Da.
Reporter: De la Digi24 suntem.
Paznic: Da, aşteptaţi la poartă şi chem conducerea, haideţi.
Reporter: Nu putem merge la conducere?
Paznic: Nu.
Reporter: De ce?
Paznic: Cum? Păi mai bine mergeţi la poartă şi după aceea o să anunţ.
Reporter: Să le spunem ce dorim de la dânşii.
Paznic: O să le comunic eu.
Reporter: Şi ieşim în stradă?
Paznic: Da, aşteptaţi la poartă.
Reporter: Nu putem să aşteptăm aici?
Paznic: Nu.
Reporter: De ce?
Paznic: Haideţi vă rog frumos, nu creaţi probleme, da?
Simpla prezenţă a echipei Digi 24 în curtea Companiei Municipale Cimitire Bucureşti, pare să reprezintă un disconfort major pentru conducere. Paznicul ştie asta, aşa că ne dă afară şi fuge să îşi anunţe şefii.
Două instituţii care funcţionează în paralel, cu acelaşi obiect de activitate: administrarea cimitirelor. Fiecare cu bugetul ei, cu şefii ei, şi sute de angajaţi
Compania a fost înfiinţată în 2018 cu scopul de a prelua toate cimitirele şi serviciile oferite de Administraţia Cimitirelor Bucureşti, urmând ca aceasta să fie desfiinţată. Unii angajaţi au dat în judecată Consiliul General, iar Administraţia nu s-a mai desfiinţat. Aşa s-au pomenit bucureştenii cu două instituţii care funcţionează în paralel şi care au exact acelaşi obiect de activitate: administrarea cimitirelor. Fiecare cu bugetul ei, cu şefii ei, şi sute de angajaţi. Cum cimitirele şi toate serviciile au rămas, în continuare, la Administraţie, noua Companie s-a trezit că nu are absolut nimic de făcut.
Lucian Iliescu, fost consilier general PMP: Înfiinţezi companie de cimitire? Ca să ce? Să ajungă compania să facă servicii de curăţenie în cimitirele din domeniul public al municipiului Bucureşti? Asta este noaptea minţii.
Pentru a păstra aparenţa că armata de şefi şi angajaţi nu stau degeba s-a luat decizia ca Administraţia Cimitirelor, care este în subordinea Consiliului General, să încredinţeze, direct, Companiei un contract prin care aceasta să se ocupe de salubritate în cimitirele Capitalei. Cu alte cuvinte, Primăria a ajuns să mute banii publici dintr-un buzunar în altul, plătind un serviciu pe care îl face propria ei Companie.
Director Administraţia Cimitirelor: Noi am rămas fără contract de curăţenie, l-a preluat Compania Cimitire
Emil Iana, director Administraţia Cimitirelor: Noi am rămas fără contract de curăţenie şi i-am luat..., a fost cea mai uşoară procedură de a-i lua pe ei să ne presteze acest serviciu.
Reporter: De ce ei şi nu altcineva?
Emil Iana: Este o procedură internă care a fost... toate administraţiile şi cu companiile să lucreze în interiorul acesta.
Angajat Compania Cimitire: Defrişări facem acum, şi mai strângem coşurile din când în când. Dar la început se făcea curăţenie, şi curăţenie pe bune, aveam oameni. Acum am trei oameni în 10 hectare.
Reporter: Dumneavostră, practic aici la Cimitir, ce faceţi?
Angajată Compania Cimitire: Măturăm, strângem gunoiul, luăm din astea... lumânări, corpuri străine... Tot ce înseamnă curăţenie şi întreţinere, pe aici.
Reporter: Compania mai face şi altceva în Cimitir, în afară de curăţenie şi...?
Angajată Compania Cimitire: Nu ştiu, noi aşa facem. Nu ştiu ce mai fac ei, nu ştiu.
Pentru aceste servicii de curăţenie, actuala organigramă a Companiei numără 123 de angajaţi, dintre care 7 sunt posturi de conducere. Bugetul pentru 2020 este de... atenţie, peste 46 de milioane de lei din care aproape 23 de milioane de lei se duc doar pe salarii. Directorul general primeşte lunar un salariu brut de 14.496 de lei. Pe lângă acesta, mai există doi directori generali adjuncţi şi un Consiliu de Administraţie cu nu mai puţin de şapte membri. Fiecare încasează o indemnizaţie brută lunară de 5.330 de lei.
Contrazisă de Administrația Cimitirelor, Firea insistă: Știţi mai bine decât mine? Asta spune USR şi PNL
Reporter: Puteţi să îmi spuneţi, vă rog, ce face în acest moment Compania Cimitire Bucureşti?
Gabriela Firea, fost primar general al Capitalei: Compania Cimitire Bucureşti administrează cimitirele din Bucureşti
Reporter: Le administrează în ce sens, doamna Firea?
Gabriela Firea: Păi, trebuie făcută curăţenie, trebuie să fie făcută pază, tot ceea ce este necesar pentru...
Reporter: Doar curăţenie, doamna Firea, în rest se ocupă administraţia cimitirelor de tot ce înseamnă...
Gabriela Firea: Asta spuneţi dumneavostră! Dumnevoastră ştiţi mai bine decât mine şi decât angajaţii primăriei?
Reporter: Asta spune Administraţia Cimitirelor, doamnă.
Gabriela Firea: Asta spune USR şi PNL. Dacă dumneavostră vreţi să ascultaţi doar punctul lor de vedere sunteţi liber să o faceţi.
Reporter: În afară de a presta aceste servicii de curăţenie pentru dumneavostră, compania mai face şi altceva în cimitirele din Bucureşti?
Emil Iana, director Administraţia Cimitirelor: Nu. În momentul acesta, nu.
Paznicul de la Compania Cimitire: Datorită pandemiei, conducerea nu poate să vorbească cu dumneavostră
În aceste condiţii, am încercat să aflăm pe ce sunt cheltuiţi cei aproape 10 milioane de euro, cuprinşi în buget. Ne întoarcem la sediul Companiei, unde paznicul revine cu răspunsul de la şefi.
Paznic: Datorită pandemiei, conducerea nu poate să vorbească cu dumneavostră, că trebuie acordul Consiliului de Administraţie AGA.
Reporter: Al Consiliului de Administraţie? Şi nu poate ieşi domnul director afară? Stăm la doi, trei, cinci metri distanţă, să îi spunem ce vrem măcar.
Paznic: Mă duc să îl chem acum...
Până la urmă nu a venit directorul Ştefan Rădulescu, ci consilierul personal al dânsului, un anume Florin Andrei. Nu vrea să ne permită accesul în curte şi pentru asta inventează un motiv aiuritor: Bucureştiul ar fi în carantină, iar noi nu ştim.
Interzis în curtea Companiei. Consilierul personal al directorului: Nu puteți intra, în București e carantină, din ce știm noi
Reporter: Putem intra?
Florin Andrei, consilier personal al directorului Companiei Cimitire: Nu.
Reporter: De ce?
Florin Andrei: Păi nu cunoaşteţi legile?
Reporter: Ce lege?
Florin Andrei: În momentul de faţă este instituită starea de carantină În Bucureşti, din ce ştim noi.
Reporter: Aşa?
Florin Andrei: Şi cum vreţi să intraţi înăuntru, este interzisă intrarea înăuntru.
Reporter: Nici măcar în curte nu se poate?
Florin Andrei: Nu.
Reporter: Păi, dar dumneavostră staţi acum la mai puţin de jumătate de metru de mine.
Florin Andrei: Foarte bine, uite stau aici.
Reporter: Aş vrea să vă spun, totuşi, de ce am venit.
Florin Andrei: Păi spuneţi-mi.
Reporter: Aşa, prin gard?
Florin Andrei: Îmi pare rău.
Consilier general: Un model administrativ care a dus Bucureştiul în faliment
Văzând că nu a ţinut strategia cu... carantina, inventează rapid altă scuză: directorul ar fi plecat şi nu are mandat să ne lase în curte.
Florin Andrei, consilier personal al directorului Companiei Cimitire: Domnul director este în Primăria Generală, nu este aici.
Reporter: Ce este? În Primăria Generală?
Florin Andrei: Este în Primăria Generală, da.
Reporter: Ok. Îi puteţi comunica atunci că suntem aici şi ce dorim? Şi să putem avea un dialog cu dânsul?
Florin Andrei: Da, pot să îi comunic
Reporter: Poftiţi?
Florin Andrei: Pot să îi comunic, da.
Reporter: Nu vă aud să ştiţi...
Florin Andrei: Pot să îi comunic.
Reporter: Dacă stăm în stradă nu vă aud că circulă maşini pe aici.
Florin Andrei: Eu nu am mandat ca să vă primesc în curte.
1,2 milioane de euro cheltuiți ca să aibă și Compania un cimitir propriu în... Mogoșoaia
Între timp Compania a cumpărat două terenuri, pentru a le transforma în cimitire. Presa a relatat că unul dintre ele, cu o suprafaţă de şapte hectare, este în Mogoşoaia şi a costat nu mai puţin de 1,2 milioane de euro.
Cătălin Deaconescu, consilier general PNL: Din păcate ăsta este modelul administrativ falimentar, care a dus Bucureştiul în faliment şi lucrurile acestea trebuie sa înceteze. Trebuie restructurate aceste companii şi cele mai multe dintre ele chiar dizolvate şi închise.