Semmeringul Bănăţean: linia din Banat străbate 14 tunele săpate în stâncă şi trece peste 10 viaducte spectaculoase. Este un traseu de poveste, aflat însă la un pas de desfiinţare, pentru că statul nu are bani să-l întreţină.
Andreea Protea, Cătălin Mustaţă și Bogdan Sutu vor să salveze Semmeringul Bănăţean. Indiferent de vreme, pe ploaie, ninsoare sau ger, cei trei ţin trenul montan dintre Oraviţa şi Anina în viaţă. Se adresează călătorilor: ”Aş dori sa citiţi acest pliant”. Nu vor ca legenda care tocmai a împlinit 150 de ani să ajungă la fier vechi.
”De ce aici să nu facem ceva pentru țara noastră, să vină turiști din toate părțile țării?, se întreabă Andreea. Am și eu o mulțumire sufletească pentru că am facut ceva pentru țara mea, nu am stat, ca alții, în fața calculatorului sau pe geam să văd ce fac alții, vreau să am și eu o contribuție”.
Fără prea mulţi bani, ei fac pliante şi broşuri. Merg din tren în tren şi vorbesc oamenilor despre importanţa liniei. Iar când sunt la școală, angajații CFR le preiau cu plăcere atributiile, molipsiți de entuziasmul tineresc: "Turiştii, în general nostalgicii, sunt nemţi şi sigur, în limba engleză, pentru nevorbitorii de germană. O să mai aducem şi o să lăsăm şi la colegii de la mişcare un pachet de pliante. Vă mulţumesc!"
În timp ce alţi adolescenţi pierd vremea pe Facebook, iar statul se plânge că nu are bani pentru promovarea turismului, Andreea, Cătălin și Bogdan sunt ocupați să salveze istoria și să aducă turiști pe meleagurile natale. ”Noi copiii, am avea și noi dreptul să salvăm un tren, dar nu avem atâta putere”, afirmă Cătălin. ”E ca și un loc de muncă, dar e și pentru natură”, îl completează Bogdan.
Cine se lasă convins de adolescenți să meargă pe ruta Oravița - Anina nu are ce regreta. Sunt două ore pline de poveste. În 33 de kilometri, pasagerii trec prin 14 tuneluri, 10 viaducte și 89 de podețe. Iar iarna, zăpada dă o mână de ajutor. Transformă zona într-un peisaj de basm.
”Încărcătura emoțională a liniei Oravița-Anina este că ea a fost construită atunci când nu se inventaseră dinamita, macaralele sau pickamerul”, ne precizează Cornel Popovici Sturza, președintele unui ONG.
Și dacă anul trecut au fost 3.000 de turiști străini cu trenul montan, așteptările sunt ca, în 2014, numărul lor să crească la 5.000. Iar aceste cifre sunt meritul voluntarilor. Până când și statul se va implica serios, cei trei puști cu inimi de oameni mari promit să rămână pe baricade pentru ca vagoanele trenului montan să nu ajungă la fier vechi, iar în fiecare dimineață, o locomotivă să continue călătoria veche de 150 de ani.
reporter: Gerhald Ernst
operator: George Ştefăniţă
editor web: Călin Țenche