80 sau chiar mai mult, în loc de 60, în fiecare intersecție din Timişoara! ”În acest moment, vedem nivelul de poluare pentru intersecția în care ne aflăm. Din cauza traficulului, avem 76, 80 de decibeli chiar, deci înregistrăm depășire”, ne spune Călin Fiat, șef birou Monitorizare și protecție a Mediului de la Primăria Timişoara.
Motoarele turate și claxoanele șoferilor fără răbdare pun Timișoara pe harta poluării fonice. În 2009, de exemplu, Agentia Europeana de Mediu a clasat orașul de pe Bega pe primul loc în România la nivelul ridicat al zgomotului.
În acest moment, arterele cele mai poluate fonic sunt situate la intrările în oraș. Nivel de zgomot foarte ridicat se înregistrează și în intersecțiile cu un trafic zilnic de 30.000 de mașini, completat de tramvaie, de vehicule grele.
Mașinile electrice ar fi o soluție. Și nu numai ele, ci și transportul cu alte mijloace nepouante, cum ar fi bicicletele. În plus, şi lărgirea străzilor, astfel încât să se fluidizeze traficul, ajută la reducerea poluării fonice. Toate măsurile se iau în timp, spun autoritățile. Şi tot în timp, în cazul în care nu se intervine, zgomotul continuu poate duce la îmbolnăvirea organismului: de la stări de oboseală, la insomnii sau chiar afecțiuni mai grave.
”În primă fază, alterarea auzului este reversibilă, țiuituri în urechi, iar dacă expunerea este continuă și permanentă, leziunea poate fi ireversibilă și va duce la moduri mai complexe de tratament, cum ar fi protezare”, precizează Nelu Moț, medic specialist ORL.
Timișorenii au învățat să trăiască cu zgomotul continuu și nu mai au încredere în măsurile de reducere a acestuia: ”E foarte mare zgomot, ce să facem, asta e, mașinile sunt foarte multe, autoritățile să facă ceva. Autoritățile locale ar trebui să ia ceva măsuri, dacă se poate” Întrebăm: credeți că se poate face ceva? ”Nu, nicidecum”, ”Nu ai ce să faci”.
Paradoxal, multe dintre măsurile care sunt menite să reducă nivelul poluării fonice se fac cu... zgomot. Timișoara este în această perioadă un mare șantier, tocmai pentru reorganizarea traficului.
reporter: Sorina Covlea
operator: Alin Lungu
editor web: Călin Țenche