Pe aeroportul din Timişoara, în prezent, dacă vizibilitatea este scăzută, avioanele sunt redirecționate spre cele mai apropiate aeroporturi. Noul sistem va schimba lucrurile.
Cu ajutorul acestei antene, piloții aflați în zbor primesc semnale și informații la bordul aeronavelor, iar în funcție de acestea pot ateriza, în siguranță, chiar și în condiții de ceață.
Cu 7-8 km înainte ca avioanele să ajungă pe pistă, noua instalaţie stabilește direcția avioanelor, iar în momentul în care aeronavele ajung la o distanță de aproximativ 200 de metri intră în funcțiune sistemul de lumini. Practic, pe timp de ceaţă, toată încrederea echipajului de zbor este în această tehnologie.
”Piloții se bazează pe informațiile primite de la instrumentele de radio-navigație de la sol. Își setează aparatura de bord pe aceste frecvențe. Fără a putea avea o vizibilitate a terenului, ei trebuie să se încreadă total în acest sistem de radio-navigație”, afirmă Tiberiu Stamatovici, director de Calitate și Siguranță pe Aeroportul Internațional ”Traian Vuia”.
Toată încrederea în acest sistem și-o pun și pasagerii. Cătălin Olteanu, de exemplu, zboară de trei ori pe săptămână, şi este unul dintre sutele de călători care au avut de suferit din cauza decalării zborurilor. ”Trebuia să plec cu avionul de 8:30 și am plecat de-abia la ora 15:00, când s-a ridicat ceața. În timpul acesta mi-am reprogramat întâlnirile, le-am anulat și când s-a ridicat ceața am plecat și gata”, ne-a spus el.
”Probabil că e mai bine și cu ocazia asta să meargă înainte să facă un aeroport performant”, apreciază o altă persoană.
Aeroportul Internațional Traian Vuia este singurul din România dotat cu o astfel de tehnologie.
”Construcții, montaj plus achiziția de echipamente a ajuns la un total de aproximativ 700.000 de euro. Putem să zicem că e un aeroport foarte performant, chiar mai mult dacă concură cele două elemente, chiar mai mult decât la Otopeni”, ne-a declarat Dan Idolu, directorul Aeroportului Internațional ”Traian Vuia” din Timișoara.
Instalarea sistemului de aterizare pe timp de ceață a început încă din anul 2009. Acesta urmează să fie folosit de echipajele de zbor de luna viitoare.
Reporter: Corina Sfia
Operator: Dan Șoșdean
Editor web: Călin Țenche
Despre acest subiect am discutat, în cadrul jurnalului Digi24 Timișoara, cu Dan Idolu, directorul Aeroportului ”Traian Vuia” Timișoara