Strada Fără Nume din Timișoara este prima din România pe care se va monta pavajul de andezit, printr-o tehnică specială. Sunt blocuri de rocă, pietriș și un tip de rășină, care, puse cap la cap, formează o suprafață aspectuoasă și extrem de rezistentă, spre deosebire de pavajul pus pe nisip, care era prevăzut în programul inițial de reabilitare.
Această tehnică este nouă pentru România, însă în țări precum Austria, Germania și Italia se foloseşte de 20 de ani.
Secretul durabilității este felul în care se montează pavajul. Fiecare bloc de andezit este atent poziționat pe pietriș, se înconjoară cu acesta iar, mai apoi, de jur-împrejur se presară rășină sintetică. Este o tehnică des folosită în Occident iar acest lucru garantează că pavajul va rămâne exact unde este, chiar și peste 40 de ani.
Andezitul este adus din carierele românești. Iar muncitorii fac o treabă migăloasă. Fiecare cub de rocă trebuie fixat individual în pietriş, în funcție de formă, iar apoi curățat cu grijă. După aceea, răşina este turnată atent între pavele.
”Constructorul a venit cu o expertiză italiană, cu niște specialiști italieni, care încearcă o metodologie folosită des în orașele medievale italiene. Acesta era motivul pentru care am vrut să îl vedem. Vom face și testări la greutate, să vedem cum reacționează strada”, afirmă Aura Junie, șeful Biroului de Dezvoltare de la Primăria Timișoara.
Aceată variantă a fost prezentată și arhitecților din Timișoara. Aceştia spun că aspectul zonei Cetate ar fi foarte bine pus în evidenţă cu pavajul de andezit. ”Pare că are logică, și în plus, ca și textură, ca și colorit, ca pattern sau cum să spun eu e potrivită pentru întregul proiect pe fonduri europene, care se face în centrul istoric al Timișoarei”, precizează Vlad Gaivoronschi, președintele Ordinului Arhitecților din Timiș.
Tehnica de pavare folosită acum în premieră la Timişoara își are originile în Canada, unde diferențele mari de temperatură au impus construcții cu o rezistență deosebită la schimbările climatice.
reporter: Ioana Sapianu
operator: Dan Șoșdean
editor web: Călin Țenche