Orice candidat îşi poate alege instructorul atunci când se pregăteşte pentru examenul auto. Vorbim de cei care nu optează pentru o şcoală de şoferi. Este şi cazul lui Florin Pisanu, care a preferat un instructor auto independent: M-am hotărât să dau la şcoala de şoferi anul trecut în decembrie şi sper să iau... Mi-am ales un instructor, mi-a recomandat un prieten care este serios, are maşină ok”.
Din 8 august, această opţiune nu va mai fi la îndemâna elevilor. Este ziua în care intră în vigoare noi norme care le interzic instructorilor indepenedenţi să mai lucreze în actuala formă. Pentru a face cursuri, fiecare ar trebui să-şi angajeze încă cel puţin trei oameni. Iar asta nu e tot...
”Problema ar fi că sunt limitat la numărul de ore de muncă. Deci, în cele 210 ore de muncă, costul meu pentru toate cheltuielile astea să fie asigurat de cele 210 ore de muncă. Asta ar fi principala problemă”, explică Jean Samuilă instructor auto independent
Decizia care aproape că le interzice dreptul la muncă a fost atacată în instanţă de Federaţia Naţională a Formatorilor Auto, sindicatul din care fac parte instructorii independenţi. Petrică Bordeianu, preşedintele FNFA, ne-a declarat prin telefon: ”Dacă amiabil nu putem să ne întâlnim, ajungem iar în instanţă inclusiv cu Ministerul de Interne, pentru că ne-a luat un drept, acela care era specificat în articolul 29, aliniatul 3, prin care ni se dădea dreptul să facem pregătire practică”.
Modificările legislative sunt multe şi dese, iar câştigul este din ce în ce mai mic, spun instructorii independenţi, care se gândesc acum să renunţe la această meserie. Dorel Cioineac, prim-vicepreşedintele Sindicatului Naţional al Instructorilor Auto, a declarat pentru Digi24 Timișoara: ”Din nefericire, există această alternativă de-a renunţa de tot la această profesie. Marea majoritate a persoanelor fizice autorizate sunt instructori care în general au vechime mare. Aceşti oameni cu experienţă, chiar cu expertiză unii din ei, vor fi obligaţi să renunţe sau să se angajeze la o şcoală, lucru care la fel îi dezavantajează economic”.
Până când instanţa va decide de care parte e dreptatea, instructorii auto independenţi nu au încotro. Dacă vor să mai lucreze, sunt nevoiţi să-şi angajeze profesor de legislaţie, medic şi secretară, să-şi desfăşoare activitatea în grupuri şi să utilizeze o singură maşină. Dacă nu-şi permit toate aceste cheltuieli, mai au o variantă: să devină salariaţii unei şcoli de şoferi.
reporter: Maria Rohnean
operator: George Ştefăniţă
editor web: Călin Țenche