Ceea ce pare o simplă jucărie este, de fapt, o maşină dotată, de studenţi, cu inteligenţă: „Ştie să urmărească o linie, să păstreze o viteză constantă pe linie dreaptă şi să oprească dacă are un obstacol în faţă la o distanţă stabilită de noi prin soft". Şi mai ştie şi să răspundă comenzilor vocale.
Toate maşinile aliniate în holul Politehnicii pot fi ghidate printr-o aplicaţie mobilă: „Alegem runda, dau 3, dau start, şi maşina merge. Arată viteza maşinii, distanţa parcursă".
Pentru construirea maşinilor, studenţii au avut la dispoziţie trei luni şi sprijin de la ingineri care proiectează, la Timişoara, autoturismele viitorului: „La început am primit platforma de Arduino, roţile, partea de jos şi tabla".
Au urmat multe ore de proiectare şi programare în echipă, pentru ca tinerii să pună în practică principiile după care funcţionează maşinile inteligente: „Aici, în carcasă, este un circuit imprimat, cu elemente electronice, un microcontroler care funcţionează ca şi creierul acestei maşinuţe. În acest creier sunt nişte algoritmi care folosesc nişte date furnizate de senzorii din faţa roţii", „Pentru urmărirea liniei am folosit un regulator care preia informaţii de la senzorul linie, adică poziţia maşinii faţă de linie, şi aplică corecţii la motoare astfel încât să urmărească linia corect".
„Inginerii se pregătesc să rezolve probleme şi aici au avut o problemă mare de rezolvat, un ansamblu de probleme. Este un exemplu de cum se confruntă cu o situaţie în lumea reală sau într-o companie de acest tip", ne-a declarat prof. dr. ing. Marius Oteşteanu, prorectorul Universității Politehnica Timişoara.
„Putem vedea, într-o asemenea competiţie, motivaţia oamenilor. Oricine a concurat astăzi se potriveşte cu profilul companiei noastre. Ne-am plăcea să îi motivăm pe aceşti tineri să lucreze alături de noi, în viitor, după ce îşi finalizează studiile", spune Christian von Albrichsfeld, director general de companie automotive.
La competiţie au participat 40 de studenţi. În luna august, cei 12 câştigători vor reprezenta România la un concurs dedicat pasionaţilor de industria auto, organizat în Ungaria.
reporter: Manuela Strinu
operator: Viorel Jiva / Mihai Pop
editor web: Călin Țenche