”Ușor, nu mi s-a părut cine știe ce”, ”Au fost subiecte banale în comparație cu anii trecuți”, ”Credeam că sunt mai grele dar... am terminat în 30 de minute chiar”. Asta spuneau cei mai mulți dintre absolvenții claselor a opta după afișarea rezultatelor la Evaluarea Națională.
Să ne aducem aminte și de ce spunea Francisc Kiss, secretarul Comisiei Județeane de Evaluare Naționala din cadrul ISJ Timiș: ”În acest an școlar, la acest examen, poate aceste subpuncte de la niște subiecte au fost mai rezonabile și n-au fost atât de dificile ca și cele din anii precedenți”.
Subiectele accesibile le permit accesul în licee bine cotate a unor elevi care n-au avut rezultate bune în clasele anterioare. Aceștia sunt primii care clachează după primul an de liceu.
”Sunt deja foarte mulți corijenți pe toamnă și avem și foarte mulți repetenți, în jur de 15 la clasa a noua”, ne anunță Constantin Rotariu, directorul Colegiului Tehnic Henri Coandă.
Mariea Ștefan, directorul Colegiului Național C.D.Loga, a declarat pentru Digi24 Timișoara: ”Rezultatele acestea eu le apreciez ca fiind artificiale pentru că nu reflectă cunoștințele copiilor. Avem pentru primul an într-o singură clasă de a noua deja doi repetenți, nu mai vorbesc de numărul corijenților care este în creștere. Și cadrele didactie au văzut asta: nivelul scăzut de pregătire al copiilor, notele nu justifică pregătirea”.
Fenomenul se va accentua anul viitor, după ce procentul notelor peste 5 a înregistrat un salt de la circa 58% în 2012 la aproape 70% în 2013, iar numărul mediilor foarte mari, apropiate de 10, a crescut spectaculos.
Admiterea, soluția pe care o doresc cei mai mulți directori, dar și elevi, precum și părinți, nu poate fi încă pusă în discuție până la modificarea legii: ”Să pună admitere asta ar fi soluția”, ”Ar merge mai bine cu admitere, nu numai cu Evaluare Națională”.
Vasile a intrat în clasa a noua la unul dintre liceele cu tradiție din oraș. Era pe punctul de a claca după primul an, însă a reușit să treacă până la urmă clasa. Dacă se organiza însă admitere în liceu, recunoaște însă că nu ar fi făcut față: ”Și eu am nimerit subiecte ușoare. Am intrat la Economic, dar al doilea an m-am redresat. Însă nu eram în regulă deloc și picam din prima”.
În aceeași situație, sunt zeci de elevi care au rezultate slabe sau au rămas deja corigenți.
Aura Danielescu, inspector școlar general adjunct, afirmă că ”primul an este unul foarte greu, trebuie să se acomodeze, e greu, vin din toate mediile și astfel apar rezultate mai slabe pe care nu le doresc nici părinții, nici profesorii”.
Anul acesta la Evaluarea Națională, notele de 9 sunt de două ori mai multe comparativ cu 2012: un număr de 750 de tineri au obţinut acest rezultat faţa de 347 în 2012. Mediile de admitere la liceu au crescut cu aproape 1 punct.
Reporter: Sorina Covlea
Operator: Cristian Axinte
Redactor: Călin Țenche