Pereţi murdari, şine vechi de când lumea, garduri de proastă calitate şi o atmosferă dezolantă. Acesta este cadrul în care Gara de Nord din Timişoara îşi aşteaptă călătorii în 2019, în condiţiile în care oraşul de pe Bega se pregăteşte să devină Capitală Culturală Europeană în 2021 şi va primi o mulţime de turişti. Deocamdată, planurile de reabilitare sunt doar la stadiul de promisiuni.
Prima gară din Timişoara a fost construită în urmă cu 118 ani. De atunci, reparaţii semnificative s-au făcut în anii '70, fapt care îi duce pe turiştii care tranzitează gara cu gândul la vremurile de dinainte de 1990. Aspectul nu s-a schimbat cu mult, s-au făcut mici reparaţii, puţin sesizabile însă.
"Gara din Timişoara este vopsită doar în partea de jos şi în rest arată exact ca pe timpurile de dinainte de 1990. O spun cu regret, pentru că, pentru mine, Timişoara, deşi sunt lugojean, a fost un reper cu care m-am mândrit. Ar fi cazul ca autorităţile să facă ceva şi să înţeleagă că este o oportunitate extraordinară capitala europeană 2021. De ce?! Pentru că va fi o adevărată explozie a turismului."
"Eu vă spun un singur lucru. De 25 de ani nu s-a mai făcut nimic în gara asta! Pur şi simplu nu interesează pe nimeni pentru că nu au interes. Pe vremea lui "împuşcatu'" erau nişte bănci pe care puteai să stai. Acum pe aceste bănci nu se poate sta din cauză că plouă. Între plăcile de sus de la acoperiş plouă."
"Foarte modest. Acesta este aspectul gării. Nu s-a schimbat aproape nimic. De când? Demult!"
În ultimii doi ani a fost zugrăvită faţada clădirii, a fost înlocuită pardoseala, s-a amenajat o rampă pentru persoane cu dizabilităţi şi s-au înlocuit băncile şi coşurile de gunoi de pe peron. Iar viitorul arată şi mai bine. Însă, deocamdată, doar pe hârtie.
"Până în 2021 când Timişoara va deveni capitală culturală există un proiect demarat, există documentaţie făcută pentru programare şi execuţie. Aşteptăm aprobarea banilor. Aceste lucrări se vor face din bugetul de stat pentru refacerea faţadei gării. Va fi o faţadă modernă, din materiale prietenoase cu mediul, sticlă, oţel şi va schimba total aspectul staţiei", dă asigurări Cristian Udrea - şef Şerviciu Siguranţa Circulaţiei.
Pentru următorii doi ani mai există şi alte proiecte de anvergură: o pasarelă pietonală, scări rulante, lifturi şi peroane moderne.