O parte dintre pacienţii sau rudele acestora încă nu a auzit că trebuie să semneze un document prin care să declare dacă au primit sau nu medicamente gratuite în spital, dar consideră ideea ca fiind una menită să le vină în ajutor: ”E de bine dacă e un formular în care vom fi monitorizaţi că am plătit sau n-am plătit, e de bine”, ”Cam aşa ar trebui să fie, să fie fără plată, că doar de-aia plăteşti sănătatea”, ”Ca să facă aparţinătorul sănătos, dai oricât ca să fie bine, ce să faci”.
Chiar şi asa, reprezentanţii Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate au hotărât: la externare, fiecare pacient trebuie să primească un formular în care să scrie clar dacă au primit sau nu tratament gratuit în spital. Iar această hotărâre a venit după ce au existat pacienţi care s-au adresat instituţiei, pretinzând că au fost nevoiţi să-şi cumpere medicamentele pe perioada internării.
”Tot mai mulţi pacienţi ne sesizează de aceste aspecte, de aceste nemulţumiri, că sunt puşi să cheltuie bani în timpul spitalizării. Şi-atunci ne-am gândit că prin aceste act adiţional la contract şi această obligaţie în plus a spitalului, întărim prevederile legale şi responsabilizăm ambele părţi”, a declarat pentru Digi24 Timișoara Mariana Rădulescu, director Relaţii Contractuale la CJAS Timiş.
Reprezentanţii spitalelor cunosc fenomenul. Managerul Spitalului Municipal Timişoara, Octavian Mazilu, ne spune: ”Un fenomen care, sigur, pe noi ne îngrijorează ca manageri şi anume dificultăţi în aprovizionarea cu medicamente, pe care le întâlnim din ce în ce mai des. Și, în condiţiile în care nu avem de unde ne aproviziona cu aceste medicamente, sigur că, dacă ele sunt absolut necesare, rămân, în ceea ce priveşte soluţionarea, de către pacient”.
De-a lungul anilor, spitalele au avut puţine cereri din partea pacienţilor care doreau returnarea banilor. Totul din cauza lipsei informării. La Spitalul de Boli Infecţioase de exemplu, au existat doar două cereri în ultimul an şi erau tablete pentru alte boli decât cele pentru care erau trataţi în spital. ”Prescripţiile s-au făcut în urma consulturilor la alte specialităţi, erau medicamente foarte scumpe şi spitalul oricum nu şi le pemitea. Noi am pus la dispoziţia pacientului ceea ce-am avut în farmacie la momentul respectiv”, precizează managerul Spitalului de Boli Infecţioase Timişoara, Maria Cerbu.
Singura teamă a conducerilor spitalelor care refuză distribuirea formularului pentru fiecare pacient este acţiunea în instanţă. Motivul refuzului ar fi lipsa bugetului suficient de mare încât să acopere toate cererile.”Anul acesta finanţarea este mai bună şi până într-o anumită limită există mai multe fonduri, însă aceşti bani trebuie bine gestionaţi”, precizează Octavian Mazilu, managerul Spitalului Municipal Timişoara.
Potrivit normelor în vigoare spitalul trebuie să asigure pacientului pe perioada internării toate medicamentele de care are nevoie şi pentru care a venit în spital. În caz contrar bolnavul poate cere banii înapoi pe baza actelor care dovedesc achiziţionarea tabletelor din banii proprii.
reporter: Maria Rohnean
operator: Viorel Jiva
editor web: Călin Țenche