”O să deschidem acum subiectele, stampilate, sigilate”. La Şcoala Gimnazială nr. 19 din Timișoara, testarea a început la ora 9 pentru cele cinci clase de elevi. Cu ochii pe copii au stat un profesor supraveghetor și un asistent de test, alții decât învățătorii care îi pregătesc în mod obișnuit. După aproximativ o oră, cât au avut la dispoziție, micuții au scăpat și de emoții, mulțumiți că pregătirea nu a fost în zadar.
”Mie mi s-a părut ușor, am mai făcut și în clasă mai multe modele de teste. Vroiau să verifice cât de bine am înțeles textul”, ”Am făcut vreo patru teste și am mai repetat”, - Care a fost cel mai dificil subiect. Ce s-a cerut acolo?, ”Să răspund cu da sau nu și să argumentez”, au spus elevii.
Emoții au avut și părinții care și-au așteptat odraslele cu sufletul la gură: ”Eu zic că sunt emoții constructive”.
Dacă testarea în sine a fost floare la ureche pentru elevi, pregătirea evaluării nu a fost tocmai uşoară pentru restul angajaţilor din şcoală. Uşa secretariatului s-a deschis la 5 dimineaţa, însă subiectele au apărut pe site-ul ministerului cu o întârziere de 48 de minute. Așa că multiplicarea subiectelor s-a făcut la foc automat.
”Puțin mai multă normal, la 115 copii să facem 8 pagini vă dați seama sunt 1.000 și ceva de pagini de xeroxat”.
După finalizarea testelor, greul cade pe umerii dascălilor, care, doar pentru prima probă au de corectat peste 100 de lucrări. Rezultatele nu vor conta în catalog, dar vor fi comunicate părinților, mai ales că sistemul de punctare este cu totul diferit.
”Există codul 10 pentru rezolvare corectă și completă a itemului respectiv, codul 11,12,13 pentru o rezolvare incompletă, codul 79 pentru o rezolvare cu lacune și codul 99 pentru lipsa totală a răspunsului”, precizează Claudia Muntean, directorul Școlii Gimnaziale nr. 19 Timișoara.
Deși pregătirile în școli au început în urmă cu câteva săptămâni, cadrele didactice implicate în supraveghere sau corectare nu vor primi niciun leu în plus.
Rezultatele vor fi transmise în termen de o săptămână Inspectoratului Școlar Timiș. ”Rostul ecestor evaluări este de a descoperi, timpuriu, golurile din cunoștințele elevilor, de a descoperi de foarte timpuriu greșelile din conoștințele asimilate de elevi pentru a putea fi recuperate”, spune Cornel Petroman, inspector școlar general ISJ Timiș.
Mâine, elevii de clasa a IV-a vor fi evaluaţi la Matematică, urmând ca în perioada 2-4 iunie să susţină examenele elevii de clasa a II-a, iar în 5-6 iunie, cei de clasa a VI-a. Ei vor susține teste la Matematică, Limba română sau Limba maternă, acolo unde este cazul. În total, în județul Timiș, 141 de școli au participat la evaluări, în care sunt înscriși peste 5.600 de elevi de clasa a patra.
reporter: Raluca Popa
operator: Adrian Ionescu
editor web: Călin Țenche