Dacă doriţi să ieşiţi din ţară prin Cenad şi plecaţi de la Timişoara aveţi de parcurs 70 de kilometri. Pe această distanţă veţi întâlni cinci treceri la nivel cu calea ferată. Una singură are bariere care coboară atunci când trec trenurile. Două dintre ele au semnalizare luminoasă, iar celelalte doar indicatoare tip Crucea Sfântului Andrei. De departe cea mai riscantă este cea din dreptul localităţii Becicherecu Mic, spun şoferii.
- Vedeți dumneavoastră oglinda? Cum e vizibilitatea? ”În partea aia e cum e, dar în partea asta trebuie să se întorci cu totul să vezi”, ”În primul rând aglomerează traficul şi în al doilea rând nu eşti în siguranţă. Nu ai vizibilitate”, ”Vizibilitatea e cam rea”, - Ce trebuie făcut? ”Trebuie instalate oglinzi. Au mai fost, dar dispar periodic”.
Pe sensul opus de mers, dacă veniţi dinspre Cenad şi vă îndreptaţi spre Timişoara veţi întâlni o oglindă care vă arată dacă vine trenul din partea dreaptă. Pentru a vedea şi în partea stângă trebuie să vă ridicaţi de pe scaunul de şofer şi să vă asiguraţi că nu vine o granitură.
Potrivit unei Ordonanţe de Guvern adoptate în urmă cu 12 ani, administratorul căii ferate este responsabil de semnalizarea trecerii la nivel cu şoseaua. Legea nu specifică însă ce semnalizare se foloseşte pentru drumuri naţionale, europene sau chiar comunale. Normele nu au mai fost schimbate de atunci, aşa că România a rămas în urma Europei în ceea ce priveşte circulaţia pe drumurile publice.
”În secolul viteze să te duci spre Europa şi să te opreşti la Becicherecu Mic, dăm un exemplu, şi te întâlneşti cu crecea Sfântului Andrei. În Europa aceste cruci sunt doar în întreprinderi”, spune Miron Sporea, vicepreşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor.
Soluţii ar fi, spun transportatorii, dar ele necesită investiţii. ”Hai să zicem că bariele costă mult. Dar semnalul luminos şi acustic ar fi suficient în prima fază. Ideal ar fi pasaje, dar mai aşteptăm”, adaugă Miron Sporea.
Toate cele cinci treceri la nivel cu calea ferată aparţin unei companii private de transport feroviar. Aceasta a închiriat tronsoanele de linie de la CFR şi este responsabilă de întreţinerea lor. Singura măsură luată a fost limitarea vitezei a trenurilor la 20 de km/h. Dar promisiuni există.
”La trecerea la nivel, nu vegetaţia este problema. Problema este relieful. Spre Sânnicolau Mare, pe partea stângă, e teren privat, plantaţie de porumb. Nu putem intra să tăiem porumbul omului. Dar s-a luat măsura de introducere a unei restricţii de 20 km/h. S-a pus această problemă, să punem acolo un SAT, semnalizare automată, dar pe viitor”, spune Sorin Bita, director companie feroviară.
În primele opt luni ale anului, în judeţul Timiş, au avut loc cinci accidente rutiere la treceri la nivel cu calea ferată, soldate cu șase victime. Statistic, în România, în fiecare an, se produc cel puţin 200 de accidente ca urmare a coliziunilor dintre garnituri de trenuri aflate în mişcare şi autovehicule, iar peste 20 de persoane îşi pierd viaţa anual în urma impactului.
Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Adrian Ionescu
Editor web: Călin Țenche