Donaţii ilegale, sechestru pe istorie

Data publicării:
reportaj lomocotive

Restanţele sunt de fapt donaţii pe care organizaţia le-a primit de la firmă, donaţii declarate frauduloase de Curtea de Apel Timişoara, şi care acum trebuie recuperate. Cum fundaţia care deţine locomotivele istorice din Reşiţa este una non-profit şi singurul patrimoniu este muzeul, executorul judecătoresc a impus sechestru pentru recuperarea banilor primiţi illegal.

„Una, sau chiar mai multe locomotive din muzeul din Reşiţa ar putea fi scoase la vânzare. Asta pentru că fundaţia care le deţine are de achitat o datorie de 170.000 de lei către o firmă private. Cum sumele nu au fost plătite, peste muzeu s-a pus sechestru asigurator” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara. 

Muzeul de Locomotive din Reşiţa a aparţinut Uzinei Constrcutoare de Maşini Reşiţa. În 2011 UCM donează muzeul Fundaţiei Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa, asociţie nou înfiinţată şi non-profit.  Aceasta este condusă de Lăcrămioara Chebuţiu, iar în momentul donaţiei soţul acesteia, Adrian Chebuţiu, era director la UCM Reşiţa. Imediat acesta a părăsit uzina şi a înfiinţat o societate privată, SC Hydro Engeneering SA. Acceasta din urmă firmă face donaţii către fundaţia condusă de soţia lui, în valoare de 172.000 de lei. Compania privată intră apoi în ilsolvenţă şi vrea să recupereze banii donaţi.

Plecarea lui Adrian Chebuţiu din UCM a fost suspectă, în contextual în care acesta a fost condamnat la 5 ani de închisoare pentru falimentarea uzinei. Aşa că şi donaţiile făcute de firma lui privată au intrat în vizorul procurorilor. Mai mult, Curtea de Apel Timişoara decide, definitiv, că donaţiile s-au făcut fraudulos.

„Admite acţiunea formulată de către reclamanta C.I.I. PETRIŞOR DOGARU ca administrator judiciar al debitoarei S.C. HYDRO - ENGINEERING S.A., în contradictoriu cu S.C. HYDRO - ENGINEERING S.A. şi FUNDAŢIA UZINELE DE FIER ŞI DOMENIILE REŞIŢA”, se arată în soluția Curții de Apel Timișoara.

Dispune anularea actelor frauduloase reprezentate de contractul de sponsorizare nr. 1114/15.09.2011, încheiat între pârâte, pentru suma de 15.000 lei şi contractul de sponsorizare nr. 10/24.05.2012, încheiat între aceleaşi pârâte, pentru suma de 157.000 lei.

Obligă pârâta, FUNDAŢIA UZINELE DE FIER ŞI DOMENIILE REŞIŢA, să restituie patrimoniului debitoarei sumele de 15.000 lei şi 157.000 lei”, se arată în soluția dată de magistrați.

Vestea că cel puţin o locomotive istorică ar putea fi vândută i-a revoltat pe reşiţeni.

„Orice om cu bun simţ ar păstra ce e aici. Uitaţi ce frumoase sunt. Avem şi noi un singur lucru bun în Reşiţa”, spune o reșițeancă.

„Au fost ale uzinei, uzina s-a distrus. [Acum să rămână a oraşului? Vă mândriţi cu ele?] Sigur. Sunt primele mândrii ale noastre”, adaugă un alt reșițean.

„Ăsta e un simbol al oraşului nostru, Reşiţa. Eu am lucrat în combinatul siderurgic şi ştiu că e simbolul Reşiţei”, completează un alt localnic.

Reprezentanţii fundaţiei spun că cei 172.000 de lei au fost folosiţi pentru a marca 140 de ani de la construirea primei locomotive şi pentru modernizarea muzeului în aer liber. Problema este că asociaţia nu are fonduri pentru a-şi achita datoria.

„În prima instanţă la Reşiţa administratorul judiciar al Hydro Engeneering a cerut înapoierea unei donaţii. La Reşiţa a pierdut, la Timişoara s-a aprobat. Şi de acolo a început problema. Ne-am trezit cu un titlu de execuţie pe o locomotive, care viza o locomotive, nu toate, şi de atunci căutăm soluţii, în condiţiile în care ele fac parte din patrimoniu national, fiecare în parte este înscrisă la categoria tezaur. Altfel spus ele nu pot fi pur şi simplu luate de aici”, explică Walter Fleck, purtătorul de cuvânt al Fundaţiei Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa.

Autorităţile locale au intrat şi ele pe fir şi spun că dacă se ajunge la vânzare, sunt dispuse să cumpere locomotivele.

„Legea spune că orice tranzacţie cu un obiect de patrimoiu are nevoie de avizul sau de exprimarea dreptului de preemţiune al autorităţii publice locale, noi sigur ne vom folosi de acest drept de preemţiune şi vom cumpăra pentru oraş, fie că e o locomotive, fi că sunt mai multe”, preciează și  Ioan Crina, viceprimarul Reşiţei.

Muzeul Locomotivelor cu Abur din Reşiţa cuprinde 16 piese de patrimoniu istoric national. Cea mai importantă este prima din cele trei locomotive cu aburi construite în spaţiul sud-est european, la Reşiţa, între anii 1872-1873. Muzeul este unic în Europa de Est.

Reporter: Caterina Ledrer

Operator: Dan Șoșdean

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri