Chiar dacă statul a plătit sute de milioane de euro pentru puținii kilometri de șosea rapidă, la bugetul de stat nu s-au întors decât câteva procente din finanțare, prin intermediul unor sancțiuni. Pentru că centura de ocolire a municipiului Arad a fost predată cu doi ani întarziere, firma de construcții a fost amendata cu 6,7 milioane de lei, adica aproape un milion si jumatate de euro. Totul în condiţiile în care societatea a primit 100 de milioane de euro pentru construirea centurii de ocolire, realizată la standard de autostradă. Aceasta nu este prima penalizare aplicată firmei.
Cea mai mare sancțiune au primit-o italienii care s-au ocupat de tronsonul de autostradă dintre Timișăara și Arad. Pentru că firma de construcții nu s-a încadrat în termene, penalizarea acordată de statul român a fost de 9,5 milioane de lei. Culmea e că, în urmă cu mai puţin de o lună, aceiaşi reprezentați ai statului erau încântaţi atât de autostradă cât şi de constructorul ei.
"Sigur că este o autostradă care se încadrează în termenele de calitate. Tot ce s-a remediat ca urmare a dării în circulație timp de doi ani s-a remediat pe banii constructorilor, deci noi am beneficiat de o garanție de patru ani și nu de doi ani" declara Emil Rusoiu, directorul departamentului "Autostrăzi" din cadrul CNADNR, în luna august.
O amendă a primit și constructorul singurei șosele rapide ce a fost inaugurată înainte de termen. Chiar dacă tronsonul de autostradă dintre TM și Lugoj a fost terminat cu două luni înainte de termen, firma ce s-a ocupat de șantier a fost și ea amendată, asta pentru că în documentele care explicau cheltuielile aparea o serie de probleme".
De asemenea, toți constructorii șoselelor rapide sunt vizați de un control al celor de la Consiliul Concurenței, iar dacă sunt găsiți vinovați, riscă o amendă de până la 10 la sută din cifra de afaceri. La începutul anului, și Curtea de Conturi a atras atenția că tronsoanele de autostradă din vestul țării sunt scumpe, iar statul a plătit la finalizarea șoselor rapide mai mult decât fusese stabilit în cadrul licitațiilor.
reporter: Gerhald Ernst
operator: Mihai Pop
editor web: Răzvan Bulacu