În fiecare zi, zeci de călători fac naveta cu trenul pe ruta Jimbolia - Timișoara. Distanța mică este parcursă în mai puțin de o oră, iar prețul unui bilet la clasa a II-a este de aproximativ 5 lei. Cu toate acestea, reprezentanții CFR vor să închidă acest traseu de cale ferată pe motiv că este neprofitabil.
Șandor Urban este din Jimbolia și face zilnic naveta spre Timișoara, acolo unde lucrează ca șofer. Acum se teme că situația lui financiară s-ar putea îngreuna dacă dacă linia ferată care leagă cele două orașe va fi concesionată unui alt operator: ”Merg destul de des pentru că lucrez în Timișoara și depind de trenul asta, nu știu cu aș putea să merg după aceea, dacă nu ar mai exista. Din câte știu, nu prea sunt prea multe autobuze, maxi-taxiuri sunt la negru și sunt destul de scumpe, 10 lei un dus. Vă dați seama. 10 lei dus, 10 lei întors vă dați seama, vine 20 de lei și la situația din țară, la salariile care sunt”.
În aceeași situație se află alți zeci de călători care circulă aproape zi de zi pe ruta Timișoara - Jimbolia: ”Cam greu atunci dacă se scoate, pentru că unii nu au mașini. Sunt maxi taxi, dar e mai scump, mult mai scump”, ”Mașină sau ocazie, alt mijloc de transport nu ai. Nu ar fi rentabil, dar ar trebui să merg pentru că nu aș avea de ales”, ”Sunt călători, în general, în timpul școlii. Când e școală, mai ales trenurile de dimineață și de prânz sunt în general aproape pline”.
Angajații CFR susțin că măsura nu se justifică și că, de cele mai multe ori, numărul călătorilor îl depășește pe cel al locurilor din tren.
-Peste 110 locuri.
-Deci sunt 110 locuri fixe și vin practic 150, 170... Deci dublu, full!
Aceiași anagajați cred că licitațiile sunt aranjate și în spatele acestor decizii se află alte interese: ”Dacă vin eu cu un plic de 5000 de euro acolo îi dau lui X director de acolo, îmi dă mie, în loc să o dea la UNESCO, Patrimoniul Internațional Mondial, ca să o ia în custodie și să aibă banii”, aflăm în urma unei filmări cu camera ascunsă.
CFR are de gând să scoată la licitație peste 1.000 km de cale ferată din toată țara, pe motiv că traficul redus de călători face ca rutele să fie neprofitabile. Liniile de cale ferată vor fi închiriate pe o perioadă de patru ani operatorului care oferă prețul cel mai mare la Bursa Română de Mărfuri.
"Închirierea secţiilor de cale ferată care aparţin infrastructurii feroviare neinteroperabile reprezintă unul din angajamentele incluse în programul de eficientizare a sistemului feroviar, care vizează reducerea cheltuielilor şi a activităţilor neprofitabile. Prin programul de eficientizare a activităţii, CFR SA respectă angajamentele Guvernului României cuprinse în Scrisoarea de Intenţie, semnată cu Fondul Monetar Internaţional şi Memorandumul de Înţelegere cu Uniunea Europeană", se arată într-un comunicat de presă al CFR S.A., semnat de directorul general Macarie Moldovan.
Printre traseele din Vestul țării care vor fi scoase la licitație se numără și ruta Oravița - Anina, pe care circulă Semmeringul Bănățean. Ruta veche de 150 de ani este cunoscută pentru peisajele spectaculoase. Trenurile stăbat în drumul lor 14 tunele săpate în stâncă şi trec peste 10 viaducte care oferă o priveliște de poveste
În total, în partea de vest a țării vor fi scoase la licitație șase trasee. Este vorba de rutele Caransebeş - Bouţari, Haţeg - Subcetate, Oraviţa - Anina, Nădab - Grăniceri, Timişoara Nord - Jimbolia și Timişoara Nord - Timişoara Vest.
reporter: Raluca Popa
operator: George Ștefăniță
editor web: Călin Țenche