Camerele de supraveghere amplasate în Autogara din Arad le confirmă zilnic firmelor licenţiate bănuielile. Societatea de transport care deţine 90% din rutele din judeţ, de exemplu, susţine că aproximativ 40% din totalul potenţialilor clienţi preferă să călătorească cu şoferii care fac curse ilegale. Pe unele rute bătălia este pierdută categoric de transportatorii care plătesc impozite.
"Traseul de Arad - Sânmartin - Grăniceri are o lungime de vreo 36 de km fenomenul ăsta este foarte amplu încasările fiind... ceea ce nu încasăm noi practic este undeva la vreo 60% din potenţial", spune Marius Bucur, directorul unei societăți de transport.
Şi Compania de Transport Public, societatea de stat care efectuază curse în judeţ, spune că se confruntă cu acceaşi problemă, iar legile în vigoare nu pot stopa fenomenul. "Nu poţi să stabileşti clar cine se urcă în automobil, în autoturism, şi cine este cladestin acolo şi nici nu poţi să faci din cauza asta o evaluare clară asupra numărului de pasageri care pot să fie duşi într-un asemenea mod", declară Doru Neacşiu, purtător de cuvânt CTP Arad.
Legal sau nu, pentru călători transportul se rezumă la alte probleme pe care cei cu maşini mici se pare că le rezolvă mai repede decât companiile de transport. Deşi face periodic controale şi aplică amenzi, poliţia nu a reuşit încă să îi scoată din circuit pe toţi transportatorii ilegali.
"Chiar şi în ultima acţiune au fost depistate nereguli în acest sens, au fost aplicate zeci de sancţiuni contravenţionale, au fost reţinute 12 certificate de înmatriculare şi au fost indisponibilizate două microbuze înmatriculate în Bulgaria", declară Camelia Tuduce, purtătorul de cuvând al IPJ Arad.
În general, spun autorităţile, cei care efectuează curse ilegale de pasageri folosesc maşini cu numere străine care au o valabilitate temporară. De cele mai multe ori, autoturismele valorează foarte puţin, tocmai de aceea decât să recunoască în faţa poliţiei ce fac, şoferii preferă să renunţe la vehicule.
Reporter: Dan Codre
Operator: Cristian Kovacs
Editor Web: Răzvan Bulacu