Teoretic, medicii ar trebui să le prezinte pacienţilor toate variantele de tratament şi să le şi explice pe fiecare în parte. Practic, bolnavii nu sunt informaţi. O confirmă şi farmaciştii care văd cât de nedumeriţi sunt oamenii atunci când cumpără medicamentele prescrise.
”În momentul când vine pacientul la farmacie, farmacistul întreabă: Domnule, ce doreşti, original sau generic? Ăsta costă atât, ăsta costă atât. Şi-atunci fiecare bolnav stabileşte, în funcţie de dorinţa tratamentului, că s-au întâmplat de exemplu, cazuri în care anumite produse n-au avut eficacitatea necesară”, afirmă Dorin Handrea, farmacist şef.
”Cel mai cinstit aşa ar fi, medicul de familie, şi-apoi, după aceea să venim la farmacie”, ”Dacă vin de la medicul de familie, atunci direct, dacă nu, cer şi părerea farmacistului”, ”Este cazul când nu sunt medicamentele ce le am pe listă, şi-atunci cer alt medicamente pe care mi-l recomandă farmacista... şi nu prefer chiar cel mai ieftin”, spun pacienții.
De cealaltă parte, medicii de familie se apără şi susţin că îşi cunosc pacienţii, astfel că le recomandă numai medicamentele potrivite. Oferă alternative, doar atunci când bolnavul spune că nu îşi permite să cumpere tabletele prescrise.
”Din păcate, în România există un mare procent din această categorie de pacienţi care nu îşi permit întotdeauna tratamentul pe care l-am indicat noi, şi-atunci folosim variantele alternative, în funcţie de posibilităţile sale financiare”, afirmă Elisabeta Spătaru, vicepreşedintele Patronatului Medicilor de Familie Timiş.
La începutul acestei săptămâni şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate le-a atras atenţia medicilor că trebuie să respecte directivele europene. Cerinţa, spune CNSAS, nu este de a calcula preţul reţetei, ci doar de a le oferi pacienţilor detalii despre costul celorlalte variante terapeutice, pentru a putea face comparaţie.
reporter: Maria Rohnean
operator: Mihai Pop
editor web: Călin Țenche