Măiestria şi talentul piloţilor trebuie să fie dublate de respectarea anumitor reguli, pentru a nu fi depunctaţi. Totul se întâmplă în aer, la viteze de peste 400 de kilometri pe oră.
”Se zboară într-un careu care are dimensiunea de 1000 pe 1000 de metri, şi înălţimea maximă de zbor este la 1200 de metri, iar înălţimea minimă la care ai voie e de 200 de metri”, spune Dan Ştefănescu, pilot.
În campionat sunt înscrise 30 de avioane, care au fiecare motoare de cel puţin 300 de cai putere. Cu ajutorul lor, piloţii pot face întoarceri de 360 de grade în numai o secundă.
”Toate aceste avioane sunt special concepute pentru acrobaţie, sunt foarte puternice şi foarte manevrabile, iar aceşti piloţi, cei cei mai bine pregătiţi din Europa la clasa avansat”, afirmă George Rotaru, directorul Aeroclubului Român.
Cei 50 de piloţi se vor întrece în patru probe de concurs, una impusă, una la alegere şi două probe surpriză despre care vor afla doar cu o zi înainte. Din echipa României, înfiinţată în anul 2009, fac parte cinci piloţi. Cu toţii speră ca, la finalul competiţiei, să ocupe un loc pe podium.
”Cu Franţa şi cu Rusia ne batem, sunt tari şi englezii, şi italianul e tare, sunt oameni tari aici, încercăm să-i batem”, susține Cristian Iorgov, pilot.
Fascinaţi de talentul piloţilor, spectatorii înfruntă căldura, caută umbra, dar nu se dau duşi de la aerodrom:
”Am fost pilot planorist pe vremuri, aici am zburat pentru prima dată în viaţa mea şi a rămas, aşa, microbul în sânge”,
”Mi-am pus odată întrebarea asta, oare cum ar fi să fiu pilot, şi m-am gândit, aşa, că poate aş putea să mă fac pilot”,
”Eu unul n-aş urca acolo. Ar fi şi culmea, la vârsta mea”, - Sunt curajoşi piloţii? ”Nu curajoşi, foarte curajoşi”.
Campionatul European se va încheia în 3 august. După o perioadă de odihnă, piloţii vor relua antrenamentele pentru Mondialele care se vor desfăşura anul viitor în Polonia.
Reporter: Andrada Velciov
Operator: Tiberiu Mariş
Editor web: Călin Țenche