"Nu există o metodă care 100% să certifice turistului că nu se va întâmpla nimic cu concediul ales", atrage atenţia Simona Morgovan, reprezentanta unei agenţii de turism din Oradea.
De adevărul acestei afirmaţii s-a convins Nicolae Covle, un orădean al cărui concediu în Bulgaria s-a sfârşit cum nu se poate mai prost. "Hotel extraordinar, drumul a fost bun. Înapoi, în schimb, ni s-a spus că nu mai avem cu ce să venim acasă. Agenţia Avenara a dat faliment şi nu a mai trimis autocarul după noi."
În vară 80 de turişti din Oradea au fost în aceeaşi situaţie, care se poate repeta oricând, avertizează autorităţile.
Fiţi precauţi! - este sfatul autorităţilor
Ca să afle dacă agenţia sau firma de transport este în măsură să le asigure siguranţa pe durata sejurului, turiştii trebuie să verifice cu atenţie condiţiile oferite şi experienţa tour-operatorului.
"Fiţi foarte precauţi dacă vi se oferă informaţii vagi sau incomplete", îi sfătuieşte pe turişti Giani Bura, comisar şef adjunct în cadrul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor Bihor. "Ar fi o variantă să mergi să pui 1000 şi una de întrebări", spune un turist. "Să fie foarte atenţi la actele pe care le întocmesc, respectiv bonurile de comandă, contractul cu turistul, facturile, să primească confirmarea rezervărilor", recomandă reprezentanta unei agenţii de turism.
TUriştii pot apela la Protecţia Consumatorului, care are obligaţia să facă verificări. Însă, nici măcar aceste măsuri de siguranţă nu garantează un concediu fără griji. Poliţia poate interveni doar după consumarea incidentelor.
În cazul în care aţi decis să vă petreceţi Revelionul într-o capitală europeană trebuie să ştiţi că un sejur de trei zile la un hotel de trei stele din Viena, Praga, Budapesta sau Bratislava înseamnă o cheltuială de minimum 150 de euro pe persoană. În cazul unor destinaţii exotice, o vacanţă de 7 zile costă până la 1700 de euro pe persoană.
reporter: Bogdan Costea
operator: Rezmuves Robert
editor web: Adrian Laboş