Tramvaiul "Autentic" prezentant la expoziția aniversară de la Oradea a atras toate privirile. Pentru vizitatori au contat liniile moderne, culoarea și dotările, dar și faptul că e conceput și fabricat în România.
"- Ție care ți-a atras atenția?
- Cel nou construit în România.
- De ce?
- În primul rând pentru că este autenic, de-al nostru și cred că modalitatea prin care a fost construit este interesantă."
"- Tramvaiul meu preferat este cel mov.
- De ce?
- Pentru că este nou și nu are oglinzi ci are camere ca să vadă în spate."
Garnitura are două vagoane și e ideală pentru orașele din provincie, spun productorii. Prețul este de 1 milion de euro.
"Îndeplinește toate condițiile de confort, pot să spun la cel mai înalt nivel prezente în Europa. Capacitatea este de 120 de persoane, sigur pe scaune sunt doar 36", spune Valer Blidar, președintele grupului de filme Astra Arad.
Specialiștii sunt de părere că în următorii ani tot mai multe astfel de garnituri produse în țară vor apărea în cele 11 orașe din România în care circula tramvaiele electrice.
"Vor începe în perioada următoare licitațiile pentru mari operatori posesori de tramvaie. Unii vor avea șansa să achiziționeze tramvaie pe fonduri europene, alții pe anumite surse de finanțare cu băncile europene", spune Liviu Neag, președintele Uniunii Române de Transport Public.
La polul opus, pentru nostalgici a fost prezentată o garnitură donată de muzeul companiei de transport din Viena. Bătrânul tramvai fabricat în 1928 va fi pus din nou în funcțiune.
"Cu ăsta am circulat mult în copilărie. Pe vagon remorcă puteam urca și coborî în mers. 12-15 km pe oră."
"Speram sa le putem pune în circulație în viitorul foarte apropiat, ca și un traseu turistic în centrul orașului municipiului Oradea", susţine Istvan Csuzi, directorul companiei oradene de transport local.
Expoziția din depou a fost completată de alte trei garnituri care circulă în prezent în Oradea, dar și de un omnibus, un mijloc de transport asemănător unei trăsuri.
Reporter: Diana Grad
Operator: Robert Rezmuves