Şi-au dorit vacanţe fără griji, petrecute în străinătate, dar au rămas fie fără cazare, fie fără transport. Este cazul clienţilor pentru care agenţiile de turism nu au mai achitat serviciile după ce au intrat în insolvenţă sau pur şi simplu au dispărut cu banii. Pentru că legislaţia are încă lacune, de multe ori păgubiţii nu-şi mai recuperează banii niciodată.
În urmă cu patru ani, Nicolae Covle plătea câteva sute de euro unei agenţii de turism din Oradea, pentru un sejur de două persoane în staţiunea Albena, din Bulgaria.
"Am fost la ei, am plătit în jur de 800 de euro pentru două persoane, cazare, transport, absolut tot. Ne-am asociat mai mulţi prieteni, am închiriat şi un autocar tot prin ei, bineînţeles", spune orădeanul.
Totul a fost în regulă până spre finalul vacanţei, când, împreună cu alţi prieteni, a încercat să ia legătura cu aceeaşi agenţie pentru a le asigura transportul înapoi spre casă. Numai că, stupoare... la apel nu a mai răspuns nimeni.
"- Am insistat mai mult, nici atunci nu ne-au răspuns. Am trimis pe cineva de acasă aici la agenţie să vedem de ce, totuşi, nu răspund. Până la urmă le-au spus că ei nu mai trimit autocarul după noi.
- Au motivat şi de ce?
- Nu", povesteşte Nicolae Covle.
Ca să ajungă acasă, cele aproape 40 de persoane au închiriat din banii lor un alt autocar. În Oradea, oamenii au aflat că agenţia de turism a intrat în insolvenţă şi au depus o plângere la Poliţie. Au vrut să-şi recupereze banii pierduţi, dar suma cerută de executor şi şansele mici pe care le aveau i-au făcut să renunţe.
În astfel de cazuri, specialiştii în domeniu le recomandă clienţilor să fie atenţi cui se adresează.
"Trebuie să verifice, în primul rând, ca agenţia să aibă licenţă de turism, să aibă poliţă de asigurare împotriva falimentului sau poliţă de insolvenţă pentru faliment şi să se uite şi la istoricul firmei”, a precizat Alexandru Lăcătuş, agent de turism.
Alte semne de întrebare sunt ridicate de agenţiile care practică diferenţe mari de preţ. Dacă acestea intră în insolvenţă, asiguratorul ar trebui să le dea banii înapoi păgubiţilor. Până atunci însă, acesta trebuie să le asigure cazarea sau transportul, după caz. Doar că există o altă problemă.
"Asiguratorul nu are cum, nu are mijloacele să-l aducă acasă pe turist. Trebuie să existe cineva care să se ocupe de situaţia asta."
Cel mai recente probleme de acest fel au fost provocate de Omnia Turism, agenţie al cărei patron s-a sinucis acum două zile. În urma decesului, dar şi din cauza problemelor financiare, conturile firmei sunt blocate, iar clienţii riscă să rămână cu banii daţi.
Reporter: Anca Deac
Operator: Norbert Hegedus
Editor web: Adrian Laboş