Odată cu începerea scolii, va intra în vigoare şi noul statut al elevilor. După mai bine de doi ani de luptă, elevii au reuşit să se impună şi statutul a fost aprobat de Ministerul Educaţiei. Prin noul document, tinerilor li se acordă şi drepturi, dar au şi mai multe obligaţii. Aproape jumătate dintre profesori sunt însă de părere că statutul elevilor nu este decât, citez: o "dulcegărie" menită să distragă atenţia de la problemele reale ale şcolii.
Multe dintre prevederile din noul statut al elevului erau şi până acum respectate, dar din acest an au căpătat o formă legală. Pentru a-l putea adopta, Consiliul Naţional al Elevilor a avut numeroase întâlniri cu reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, cu profesori şi cu părinţi.
„Printre măsurile cerute în acest statut se numără dreptul la protest pentru elevii din liceu, dreptul de a promova doi ani de studii într-un an şcolar şi cel de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise”, a aflat Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.
În continuare, obligaţiile elevilor se referă la regulamentul şcolar, prezenţa la ore sau comportamentul civilizat faţă de colegi şi personalul şcolii. Reprezentanţii elevilor cred că adoptarea acestui statut va aduce schimbări majore în relaţia elev-şcoală.
„A fost destul de dificilă discuţia cu sindicatele şi cu asociaţiile de părinţi, însă am ajuns la un acord comun şi credem noi că va fi un pas foarte important pentru democraţia în şcoala din România", spune Vlad Ştefan, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
„E un lucru care e venit să eficientizeze relaţia dintre profesor şi elev şi într-un final să înţelegem că profesorul nu este zeu la clasă şi este un colaborator al elevilor", susţine Robert Ciugolia, elev.
Obstacolele au fost uriaşe: „Profesorii au fost destul de conservatori şi, după cum stiţi şi dumneavoastră, rezistenţa la schimbare este foarte mare în România, mai ales în sistemul educaţional”, a dezvăluit preşedintele Consiliul Naţional al Elevilor.
Unul dintre punctele care a stârnit cele mai aprigi dispute a fost cel care face referire la posibilitatea elevilor de a cere schimbarea profesorului la clasă. Puţin peste 36% dintre participanţii la un sondaj realizat de portalul didactic.ro consideră că liceenii nu ar trebui să aibă un asemenea drept. Aproape 14 procente dintre cei intervievaţi ar fi de acord cu schimbarea dascălului, însă numai dacă ideea este susţinută de cel puţin două treimi din totalul de elevi ai clasei.
„Poţi să schimbi profesorul la clasă, însă aici am un mesaj: ai grijă ce îşi doreşti că s-ar putea să ţi se întâmple”, atrage atenţia Alice Popa, profesor de limba şi literatura română.
Probleme ar putea să apară şi la contestarea notei în scris, un alt drept dobândit de elevi.
„Ar putea fi în unele şcoli situaţii de genul de a face un număr mare de contestaţii şi atunci vor crea să zicem un volum de muncă atât directorului, cât şi altor cadre didactice care vor trebui să recorecteze lucrările scrise”, susţine Florian Hava, directorul Şcolii Gimnaziale "Dacia" din Oradea.
„Această contestare în scris nu îşi are rostul atâta vreme cât subiectul este corect conceput în concordanţă cu programa şcolară, baremul este prezent şi elevul este corect evaluat”, consideră Diana Simina, profesor de limba şi literatura română.
Jumătate din profesorii care au participat la sondaj consideră statutul ca fiind o "dulcegărie" menită să distragă atenţia de la problemele reale din şcoli.
„În general, sistemul de învăţământ este puţin conservator şi lucrurile noi pe unii îi sperie”, este de părere Ruben Filimon, directorul Colegiului Tehnic "Mihai Viteazu" din Oradea.
Statutul elevului intră în vigoare începând cu 12 septembrie.
Reporteri: Diana Grad, Sorin Secli
Operatori: Robert Rezmuves, Constantin Gheorghiţă, Robert Piticu