În cei doi ani de când este elev al Colegiului Tehnic "Constantin Brâncuși" din Oradea, Robert Dumitraş poate să spună că a învăţat foarte multe despre meseria pe care şi-a ales-o, cea de electromecanic. La aceasta a contribuit şi practica la o fabrică de mașini unelte din parcul industrial, pentru care a primit lunar 200 de lei.
"Are mai multe beneficii decât o facultate din moment ce tu înveți din practică și este mult mai ușor să înveți practic decât teoretic. Pe mine m-a ajutat foarte mult deoarece pot să învăț aici, să am o meserie."
"Noi avem nevoie de absolvenți ai școlilor profesionale. Pe piață se caută și se vor căuta meserii gen montator-subansamble, operatori electroniști, operatori mașină comandă numerică, chiar electrician", susţine Călin Vesa, directorul general al unei firme de componente electronice.
"- Am învățat foarte multe lucruri fiind în practică.
- Crezi că își vei găsi mai ușor de muncă?
- Foarte ușor un loc de muncă, mai ales în România", spune Florin Câmpean, elev în clasa a X-a la Colegiul Tehnic "Traian Vuia" din Oradea.
Şi elevii de la specializarea turism au avut parte de o serie de avantaje. În martie, 14 dintre ei au fost aleși să meargă în Franța pentru un stagiu de practică la un hotel renumit.
"Chiar la plecare ne-au zis că după terminarea liceului ca să ne mai reîntoarcem la ei să lucrăm în hotel."
"- Ți-ar plăcea să lucrezi, în bucătărie, în Franța?
- Da. E foarte frumos și plăcut."
Că şcolile profesionale atrag tot mai mulţi elevi din Bihor e dovedit şi de statistici. Dacă acum trei ani numărul bobocilor era de aproape 400, acum depăşeşte 1000.
"Aceasta înseamnă un procent de aproximativ 20% din totalul elevilor de clasa a VIII-a", explică Florian Mieluț, inspectorul școlar pentru învățământul profesional și tehnic din Bihor.
O schimbare se observă și la nivel național.
"După 2009 piața muncii a fost saturată de absolvenți de studii superioare. Din cauza saturării salariile acestora s-au plafonat și în conjunție cu criza economică chiar au scăzut. Lucrurile acestea sunt știute de părinți și le află și copiii și atunci caută carieră bazată pe pregătire profesională", susţine sociologul Adrian Hatos.
Din 2011 până în 2014, numărul tinerilor din învățământul profesional românesc a crescut de patru ori, de la 12 mii la 50 de mii. În schimb, în aceeași perioadă a scăzut numărul celor care au optat pentru o facultate, de la 538 de mii, în 2011 la 411 mii anul trecut.
Elevi în învăţământul profesional din România
2011 - 12.382 elevi
2012 - 19.734 elevi
2013 - 26.493 elevi
2014 - 50.788 elevi
Studenţi în România
2011 - 539.852
2012 - 464.592
2013 - 433.234
2014 - 411.229
Sursa: INSSE
Reporter: Diana Grad
Operatori: Constantin Gheorghiță, Florin Lucuța