Până în 2020 vom putea circula pe autostradă de la Oradea la Cluj-Napoca. Mai mult, autostrada Transilvania va fi conectată cu drumul de mare viteză din Ungaria înainte de acelaşi termen. Sunt promisiunile făcute vineri, la Oradea, de ministrul Transporturilor și de directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
"Suntem implicați în lucrări în toată lumea și majoritatea lucrărilor le facem în străinătate. Sper ca în acest proiect să reușim și să oferim calitatea ce ne caracterizează lucrării", spunea, în mai 2015, Jose Emanuel Morales, director Corviam-Isolux Corsan.
Asocierea de firme spaniole și românești grupate sub umbrela concernului Corsan Corviam nu au mai apucat să ofere autostrăzii Suplac - Borș calitatea pe care o invocau la semnarea contractului pentru începerea lucrărilor. Un an mai târziu renunțau, iar drumul de mare viteză continua să rămână doar pe hârtie.
După ce mai mulți predecesori ai săi au încercat prin diverse metode, inclusiv prin verificări în teren, să repornească lucrările, actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, vine cu noi propuneri.
„Sunt convins că împărţind in 3 secţiuni acest lot vom avea parte de o mobilizare mult mai bună din partea firmelor. Vom mediatiza inclusiv lista contestatarilor de meserie care nu fac decât să blocheze dezvoltare economică şi proiectele de infrastructură din România.”
Motivate de ritmul alert în care maghiarii avansează cu autostrada spre granița cu România, autorităţile noastre promit să accelereze lucrările.
„Noi spunem că termenele impuse - 4, respectiv 15 luni - pentru un prim sector de 5 kilometri care să facă legătura între graniţă şi Biharia cu descărcare în Biharia, în DN 79, practic să fie gata chiar înainte ca coloegii unguri să ajungă la graniţă”, susţine Ştefan Ioniţă, directorul general CNAIR.
Astfel, mai rămân de realizat două sectoare de 25, respectiv 30 de kilometri pe porțiunea Suplac-Chiribiş-Biharia. În noile condiții și termene impuse constructorilor, întreg sectorul din Bihor al Autostrăzii Transilvania ar trebui să fie gata înainte de 2020.
„Estimăm că până la finalul anului să avem antreprenori astfel încât, coroborate termenele 6 cu 18 luni, în 24 de luni să avem sectorul gata. Între Oradea şi Cluj, v-a spus şi domnul ministru, vom circula la finele anului 2020”, a promis directorul general CNAIR.
Ministrul Transporturilor a mai anunţat că autorităţile locale din Oradea vor putea continua construirea drumului expres. Asta pentru că CFR a aprobat închierea unui teren de 13 mii de metri pătraţi în spatele gării din oraş pe care va trece o porţiune de şosea.
În Bihor, spune ministrul Cuc, va fi electrificată linia de tren Cluj-Oradea-Episcopia-Bihor şi vor fi amenajate centurile ocolitoare pentru oraşele Salonta, Aleşd, Ştei şi Săcuieni.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Norbert Hegedus
Editor web: Adrian Laboş