Deși muncitorii lucrează fără oprire, până acum au terminat doar trei sferturi din drumul ce ar trebui să lege vestul Oradei de zona de nord a oraşului. Finanţată cu 12,5 milioane de euro din fonduri europene, lucrarea ar trebui să fie gata pe 30 octombrie.
"Sunt lucrări destul de costisitoare conexe drumului în speță consolidări, piloți forați, ziduri de debleu, rambleu, cele placate. La baza dealurilor s-a creat un sistem de drenaj", a explicat Dănuț Mureșan, dirigintele de șantier al drumului rapid.
Este posibil ca termenul să nu fie respectat, pentru că proiectul s-a blocat în birocraţie. Primăria locală nu a reuşit încă să obţină o autorizaţie ca să construiască o porţiune din drum peste un teren administrat de Ministerul Transporturilor.
"Nu am reușit să atacăm cei 660 de metri din incinta SNCFR. Sperăm ca luni să primim o poziție clară", susţine Mircea Mălan, viceprimarul Oradei.
"La nivelul Ministerului Transporturilor se analizează varianta de închiriere, pentru care este necesar hotărâre de Guvern", a explicat Marcel Boloș, director general în Ministerul Transporturilor .
În cazul în care aceasta nu apare la timp există două variante: fie primăria va construi porţiunea de şosea din bani proprii, fie va ocoli zona. În oricare din cazuri, dacă termenul nu va fi respectat, administraţia locală s-ar putea găsi în situația în care o parte din lucrări nu va fi decontată.
"Noi am făcut deja o cerere de prelungire până 15 decembrie, pentru a avea răgaz şi să finalizăm lucrarea și să depunem toate documentele spre decontare. Ceea ce nu va fi decontat va fi suportat din bugetul local", a declarat viceprimarul Mălan.
Un alt proiect din Oradea este terminat doar pe jumătate, deşi a fost început acum patru ani. Este vorba despre un aqua-park în valoare de 14 milioane şi jumătate de euro.
"Proiectul a fost scris în 2011. De atunci s-a revizuit proiectul, noi spunem că avem un proiect mai bun. Întârzierea se însumează cam la un an și jumătate", a detaliat Andrei Delcea, managerul de proiect al aquapark-ului.
"În cazul în care se înregistrează depășiri după data de 31 decembrie aceste cheltuieli intră pe bugetul local", susţine Marius Moș, directorul Direcției de Management Proiecte cu Finanțare Internațională.
Ca să termine cât mai repede cele două lucrări, municipalitatea a impus un ritm alert de lucru, iar numărul de muncitori va creşte chiar și cu 50%. Pentru a face faţă cheltuielilor până la decontare, primăria a contractat un împrumut de 100 de milioane de lei.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Gabor Szilagyi