Afacerea lui Sorin Mudura a început în 1990, când a renunţat la meseria de lăcătuş la fabrica Înfrăţirea din Oradea, unde situaţia devenea tot mai gravă. Statul a încercat să privatizeze fabrica, iar el a refuzat să fie martorul acestui eşec. A deschis un magazin alimentar în oraş, iar când a văzut că îi rămâneau de la vânzare carne şi slănină i-a venit ideea de a deschide o fabrică de mezeluri.
"Eram angajat eu şi nevasta mea. Din '94 am început să lucrez şi cu carne. Am început o făbricuţă micuţă cu patru angajaţi şi am constatat că merge afacerea", spune Sorin Mudura, administratorul firmei de prelucrare a cărnii din Nojorid.
A cumpărat un teren într-o comună de lângă Oradea, iar în 2008 a accesat 450 de mii de euro din fonduri eruopene ca să extindă producţia. Succesul afacerii l-a determinat să se extindă, motiv pentru care a mai cerut două milioane de euro de la Uniunea Europeană. A cumpărat utilaje de ultimă generaţie, care produc lunar 350 de tone de mezeluri şi prelucrează zilnic 10 tone de carne proaspătă.
"Uşor nu e nimic în viaţă, dacă îţi pui ceva în minte şi vrei să faci, reuşeşti", susţine Sorin Mudura. "Pentru mine şi pentru familia mea este o mândrie că în zonă sunt întreprinderi care erau consacrate - Cominca, Salam Sibiu - care nu au reuşit să aibă piaţă."
30% din mezelurile produse în fabrica din comuna Nojorid pleacă la export. Localnicii sunt mulţumiţi că şi-au găsit un loc de muncă aproape de casă.
"Suntem o firmă care suntem agreaţi să facem export în ţările membre europene - Finlanda, Spania, Germania, Italia - iar pentru a putea face export în ţările europene sunt nevoiţi să avem o marfă care corespunde calităţii", explică Sergiu Moldovan, şeful secţiei de ambalare.
"Sunt multe şi multe fabrici afarăcare nu au tehnologie cum avem noi în fabrică. Toate utilajele sunt de ultimă generaţie de producţie germană", spune inginerul Adrian Tuduce.
Produsele sunt vândute prin cele 20 de magazine proprii din ţară, dintre care şase sunt deschise în Bihor. Acum, Sorin Mudura şi familia lui pregătesc un nou concept de magazine.
"Un spaţiu mai larg, sortimente mai multe, suprafaţa de expunere şi automat creşte satisfacţia clientului; concept nou prin faptul că poate să cumpere de la noi, noi gătim şi poate să ia pentru acasă", susţine Andrei Mudura, responsabil de vânzări.
Pentru Sorin Mudura afacerea nu se opreşte aici. Vrea să amenajeze o fermă de animale, astfel încât să nu mai fie nevoit să cumpere carnea pentru mezeluri.
Reporter: Florina Fofiu
Operator: Robert Rezmuves
Editor web: Adrian Laboş