"Sunt adevărate pericole pe şosea şi pot provoca accidente grave!" Asta spun şoferii despre limitatoarele de viteză amenajate de câteva săptămâni pe Drumul Naţional 1. Pentru că au bordurile înalte, sunt prea scurte şi neiluminate, insulele de calmare a traficului au provocat pagube serioase camionagiilor care nu le-au observat şi au trecut în viteză peste ele. Din acest motiv, limitatoarele trebuie refăcute, susţin autorităţile.
Un camion se trecoară cu viteză redusă printre bordurile înalte de 25 de centimetri ale unor limitatoare de viteză amenajate în urmă cu câteva săptămâni pe DN1, în comuna Auşeu şi la intrarea în oraşul Aleşd. De această dată a reuşit, dar nu toţi şoferii sunt la fel de norocoşi. Alţii au trecut direct peste borduri şi au suferit avarii la roţi.
"În fiecare noapte câte 4-5 şi camioane şi automobile mici, pe partea dreaptă îşi lovesc cauciucurile, le taie cauciucurile, jantele", spune un localnic.
"Sunt prea înguste făcute insulele (de calmare a traficului - n.n.) şi maşinile, la iarnă mai ales, vor fi una peste alta", crede altul.
"Majoritatea şoferilor care nu observă insulele de calmare a traficului şi izbesc în plin bordurile înalte, rămân fără capace şi cu defecţiuni la roţi, riscând astfel accidente foarte grave", a observat Bogdan Costea, reporter Digi 24 Oradea.
În plus, pentru că limitatoarele de viteză sunt prea scurte, camionagiii sunt obligaţi să intre pe contrasens ca să nu se răstoarne.
Primarul din Auşeu spune că a intervenit de mai multe ori pe lângă constructor pentru ca forma insulelor de calmare a traficului să fie modificată.
"Sunt periculoase. Trebuie iluminate şi mai trebuie intervenit în unele zone unde acele unghiuri drepte trebuie eliminate", consideră Mitică Lazăr, primarul comunei Auşeu.
Responsabilii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere susţin că săptămâna trecută au verificat problemele sesizate şi au întocmit un raport.
"O să-l trimitem la Bucureşti, noi ne-am spus punctul de vedere. Comisia respectivă va decide după o primă analiză asta cât mai repede posibil. Proiectantul trebuie să ia împreună cu CNDNR-ul o decizie", susţine Eugen Cecan, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj.
Astfel de limitatoare de viteză sunt în curs de construcţie pe toată lungimea Drumului Naţional 1, între Oradea şi Cluj.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Florin Lucuţa