Narcis Neaga, directorul CNADNR: "Dacă nu sunt probleme în legătură cu mediul ce vor rezulta din noua proiectare, vom începe anul acesta. Dacă prin proiectare s-a modificat ceva cu impact asupra mediului, va trebui să așteptăm avizul celor de la mediu."
Făcut pe 23 septembrie, acest anunţ i-a nemulţumit pe oamenii de afaceri din Bihor. A fost semnalul că lucrările la autostrada Borş-Braşov vor începe, cel mai devreme, în martie 2016. În semn de protest, reprezentanţii patronatelor s-au deplasat marţi pe şantierul abandonat al autostrăzii Transilvania.
"Cerem foarte ferm demisia celor din conducerea CNADNR. Fișa postului tuturor din instituție e să facă autostrăzi și reparații de drumuri. Nu au făcut-o, e momentul să încercăm să încercăm cu altă echipă", a cerut Vasile Fonoage, director de logistică al unei firme producătoare de materiale de construcţii.
Oamenii de afaceri din Bihor se plâng că lipsa unei autostrăzi care să traverseze România le aduce pierderi de milioane de euro anual.
"De exemplu Oradea-București - 600 de kilometri: pe naționale facem 10-12 ore. Dacă ar fi autostradă am putea face 6-7 ore și nu e indiferent că circulăm pe drumuri naționale sau pe autostradă. Pe drumuri naționale consumul este mult mai mare decât autostradă", atrage atenţia Gheorghe Silaghi, managerul unei firme de transport.
"Turismul pierde până la 60% din ceea ce ar trebui să încaseze, având în vedere locațiile și zonele turistice pe care le avem, pentru că nu există o astfel de autostradă", completează Ioan Lucian, președintele Federaţiei Patronilor Bihor.
Bihorul are câteva dintre cele mai mari firme la nivel naţional ca şi contribuţie la bugetul statului. Printre ele, grupul de firme al fraţilor Micula, cu o cifră de afaceri de aproape 855 de milioane de lei şi peste 2500 de angajaţi, sau Nutrientul Palota, cu o cifră de afaceri de 170 de milioane de lei. În total, în judeţ sunt 25 de companii mari contributori la bugetul naţional.
"La bugetul consolidat de stat din județul Bihor se colectează, în medie, lunar 250 milioane de lei. Întotdeauna ne-am situat până în locul 10, dar acum ne situăm la nivelul colectărilor pe locul 7-8 pe țară", spune Vasile Farc, purtătorul de cuvânt al ANAF Bihor.
Am încercat să obținem un punct de vedere al conducerii Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, dar nu am reușit.
Autostrada Borş-Braşov este un proiect demarat în 2003-2004, în timpul guvernării Năstase, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel. Termenul de finalizare iniţial a fost anul 2012. Până acum, din cei 415 kilometri, doar 42 au fost deschişi traficului rutier. Contractul pentru lucrările pe sectorul Suplacu de Barcău - Borş a fost semnat în luna mai a acestui an, însă reluarea lucrărilor se va face cel mai devreme la începutul anului viitor.
Reporeter: Bogdan Costea
Operator: Constantin Gheorghiţă