Secțiunile din Bihor Ale autostrăzii Transilvania ar putea fi construite cu muncitori din Vietnam, Pakistan sau Sri Lanka. Este soluția la care vor să apeleze reprezentanții companiei care a câștigat licitația pentru realizarea a două dintre cele trei loturi. Confruntat pe plan local cu o lipsă acută de personal, constructorul vrea să aducă aproximativ 500 de asiatici care să amenajeze drumul de mare viteză.
"În Bihor, autostrada Transilvania se va întinde pe o suprafață de circa 60 de km. Două dintre cele trei tronsoane de pe ruta Borș - Suplacu de Barcău au fost atribuite unei asocieri de firme care are la dispoziție suma de 490 de milioane de lei pentru a realiza aceste lucrări", a relatat Anca Deac, jurnalist Digi24 Oradea.
O dată câștigată licitația, constructorul se confruntă cu o problemă gravă pe care trebuie să o rezolve urgent: lipsa muncitorilor.
"Noi resimțim de ceva vreme lipsa personalului calificat și chiar a personalului necalificat. Suntem într-o căutare permanentă de meseriași buni, vrem să aducem toți meseriașii care au fost în grupul de firme și au plecat afară, să încercăm să găsim soluții să relocăm personalul muncitor plecat din România", a declarat Beniamin Rus, patronul firmei constructoare.
Până când românii vor fi convinși să se întoarcă acasă, compania are o soluție de rezervă: aducerea de muncitori asiatici.
"Suntem în discuții avansate cu societăți din țările din Asia, Vietnam, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka și vrem să aducem între 350 și 500 de muncitori de acolo. Suntem în momentul de față puțin peste o mie și vrem să trecem undeva peste 1.500 spre 2.000 de oameni ca să putem să lucrăm", susţine Beniamin Rus.
Cei din domeniu spun că salariul mai mic decât în străinătate și condițiile grele de muncă explică criza de muncitori pe șantierele din România.
"Cel mai greu este a sta totuși toată ziua în soare, în ploaie. Chestia este că dincolo se plătește mai bine, oamenii din cauza aceasta pleacă", explică Zsolt Belenyesi, muncitor.
"Una este reticența forței de muncă față de condițiile de muncă de pe șantier, de multe ori primi acest semnal, că e șantier, program de șantier, erodarea fizică a forței de muncă la care nu vor să se expună", spune Csaba Bekesi, directorul AJOFM Bihor. "În ultimii cinci ani nu cred că a fost o singură clasă care să finalizeze an de studiu, studii medii, profesionale în această industrie."
Execuția propriu-zisă a lucrărilor pe cele două loturi din Bihor ale Autostrăzii A3 ar urma să dureze 19, respectiv 24 de luni.
Reporter: Anca Deac
Operator: Florin Lucuța