În Oradea, ridicarea deşeurilor trece într-o nouă eră: cea a vehiculelor electrice. Firma locală de salubritate are în probe o maşină electrică de mare tonaj adusă din Ungaria. Dacă îşi va dovedi utilitatea, aceasta va fi cumpărată şi se va adăuga vehiculului de mici dimensiuni achiziţionat anul trecut şi utilizat în zonele pietonale.
Silenţioasă şi cu un aspect care nu diferă cu nimic de cel al clasicelor maşinilor de colectare a gunoiului. Aşa se prezintă vehiculul electric de 18 tone şi o capacitate maximă de opt mii de kilograme testată timp de o lună de operatorul orădean de salubritate. Maşina are o autonomie de 8 ore şi poate să parcurgă până la 80 de kilometri.
Zoltan Palhegyi, directorul firmei de salubritate: "Asta elimină prezenţa nu numai a motorului termic, dar şi a cutiei de viteză, a kitului de ambreiaj, piese care se strică foarte des, cel mai des la aceste maşini."
Dacă reprezentanţii firmei de salubritate se vor convinge de utilitatea vehicului electric atunci vor lua în calcul schimbarea, în timp, a parcului auto cu vehicule de acest gen. Singura problemă îl reprezintă preţul: o astfel de maşină costă însă aproximativ 300 de mii de euro.
Zoltan Palhegyi, directorul firmei de salubritate: "Nu face nici fum, nici zgomot. Aceste maşini stau în trafic 6-8 ore pe zi, pornite tot timpul. Poluarea de zgomot este undeva la 30% faţă de o maşină normală, clasică."
Operatorul de salubritate din Oradea are deja o maşină electrică, dar de dimensiuni reduse. Din vara anului trecut, un astfel de vehicul circulă pe străzile înguste ale oraşului. În spatele acestuia sunt aşezate uneltele muncitorilor şi un tomberon în care sunt adunate gunoaiele.
Marius Lupo, şofer: "Este foarte ok cu ea, ne uşurează foarte mult munca, de exemplu, când ne sună şefii, plecaţi acolo, imediat sunt în zonă, aşa, cu pubela, să o tragem, după noi."
Tot în Oradea mai este folosit un utilaj electric destinat spălării trotuarelor.
Reporter: Anca Deac
Operator: Constantin Gheorghiţă