În ultima perioadă, în comunităţile online au apărut pagini sau grupuri cu mii de susţinători care transmit mesaje negative despre candidaţii la alegerile prezidenţiale. Politologii consideră activitatea acestora drept un deserviciu adus tinerilor care vor vota pentru prima dată în decembrie.
„Invazia acestor reţele, cu aceste mesaje negative nu face altceva decât să îi îndepărteze şi mai mult de politică, să crească cinismul lor faţă de politicieni şi neîncrederea în politicieni. Tinerii care nu au participat la primele lor alegeri tind să nu participe nici la următoarele scrutinuri", susţine Marius Tătar, politolog.
Liderii politici recunosc că au încercat, fără succes, să-i descopere pe cei care trimit astfel de mesaje. Bănuiesc doar că ei provin din rândul adversarilor.
„Ne deranjează. Se încearcă tot felul de variante pentru a stabili o dată o răspundere, cine poartă răspunderea pentru ceea ce se întâmplă, încă nu s-a găsit o soluţie", spune Ioan Mang, preşedintele PSD Bihor.
„În ce priveşte adversarii - ACL, PNL - s-au folosit de astfel de metode, se folosesc de aproape orice mijloc, indiferent că e moral ori nu, pentru a câştiga puterea", afirmă Mircea Mălan, vicepreşedintele PNL Oradea.
Campaniile de denigrare au doar rezultate negative, pentru toţi competitorii, avertizează specialiştii.
„Ar putea afecta în sensul în care să nu aibă rezultatul scontat, acela de a pune în lumină bună pe cel care se foloseşte de anumite strategii de a influenţa alegerea celui ce votează, dar de asemenea ar putea duce la confuzia alegătorului, care să nu voteze", confirmă Nicoleta Pecherle, consultant de imagine.
Lupta pentru alegerile prezidenţiale a început nu doar în mediul online. În Baia Mare, bannerele de pe sediul PSD Maramureş au fost vandalizate de trei ori în ultimele săptămâni. Autorii nu au fost încă descoperiţi.
Reporter: Laura Breb
Operator: Constantin Gheorghiţă