După trei ani în care niciun muncitor nu a mai călcat pe şantier, utilajele au ajuns din nou pe tronsonul din Bihor al Autostrăzii Transilvania. A fost nevoie de amenințări din partea Ministrului Transporturilor, Sorin Bușe, care le-a acordat un termen de două săptămâni spaniolilor de la Corsan-Corviam-Construction pentru începerea lucrărilor pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borș. Consorţiul de firme s-a mobilizat abia acum, cu doar câteva zile înainte de termenul fixat.
„Are perioada aceasta în care el trebuie să își aducă acolo echipament, oamenii de care are nevoie. Teoretic, poți să spui că au început lucrările, dar pentru a se lucra efectiv, așa cum trebuie are nevoie de două săptămâni. O să fac o vizită acolo la două săptămâni să văd cum s-au mobilizat, iar dacă nu suntem mulțumiți, atunci suntem gata să luăm măsuri drastice”, a declarat, pe 3 septembrie, la Oradea, Sorin Bușe, ministrul Transporturilor.
Amenințate cu rezilierea contractului, firmele spaniole Corsan-Corviam-Construcion, au început lucrările cu doar câteva zile înainte de termenul limită fixat de autorități.
„După trei ani de pauză pe șantierul de la Chiribiș au ajuns iar utilajele. În ultimele zile au fost aduse mai multe camioane, excavatoare și buldozere. În zonă au ajuns și primii muncitori. Înițial aceștia au verificat starea tehnică a construcției, iar astăzi au montat primele bucăți de fier pe pasarelă”, a relatat Claudiu Mihuț, reporter Digi24 Oradea.
„15 buldozere cred că sunt, 10 excavatoare mari cu șenile, douăzeci de basculante. Se lucrează de la kilometrul 30 până la kilometrul 14, s-a început decopertarea de la kilometrul 30”, a confirmat unul dintre reprezentanții firmei spaniole.
Încredere în consorțiul de firme spaniole nu au nici autoritățile locale. Edilii cred că o simplă mobilizare nu va rezolva problema. Primarii comunelor pe lângă care va trece autostrada spun că există foarte mulți investitori străini care ar vrea să își dezvolte o afacere în zonă, dar că aceștia fug atunci când văd infrastructura rutieră precară.
„Nu e tot una să vii pe drumul Biharia- Chiribiș pe care îți rupi mașina sau să vii pe autostradă. Eu nu mai cred în ea, eu nu mai cred în această autostradă că va fi gata vreodată”, susţine Vincze Nandor, primarul comunei Tăuteu.
Chiar dacă au început să lucreze pe șantier, reprezentanții firmelor spaniole vor avea de trecut vineri testul reprezentanţilor CNADNR.
„Vineri va fi directorul general acolo, ei aveau termen de mobilizare până pe 16 septembrie. Voi fi acolo cu directorul general și se va decide dacă sunt mobilizați, pregătiți să lucreze sau se va rezilia contractul”, a explicat Eugen Cecan, directorul Direcției Rregionale de Drumuri și Poduri Cluj.
Lucrările la autostrada Transilavania au început în 2004, însă contractul cu americanii de la Bechtel a fost reziliat în 2013. Pentru a termina tronsonul Suplacu de Barcău - Borș firmele spaniole vor primi din partea statului 701 milioane de lei fără tva.
Reporter: Claudiu Mihuț
Operator: Robert Rezmuves