Tronsonul dintre Oradea şi Beiuş a început să fie reabilitat prin metoda reciclării în situm la începutul lunii octombrie. În două luni, firmele de construcţie au refăcut carosabilul pe o porţiune de 40 de kilometri, până la ieşirea din comuna Răbăgani.
"Momentan arată bine faţă de cum a fost, acum e în regulă. Putea fi şi mai bine."
"Faţă de cum afost, e bijuterie."
La ieşirea din comuna Răbăgani însă, asfaltul se termină brusc: "Lucruri făcute de mântuailă. Jumătăţi de poduri. Lucruri începute din 2012, abandonate. De exemplu, de la Cărpinet, pe distanţă de 11 kilometri, doi kilometri nefăcuţi."
Şi mai dramatică este situaţia în comuna Rieni. Chiar dacă sătenii au scăpat de şanţurile care îi obligau să folosească scări pentru a ajunge în case, drumul se prezintă în continuare într-o stare foarte proastă.
Între Beiuş şi Ştei, toate utilajele au părăsit şantierul, după ce CNADNR a refuzat să mai facă plăţi către asocierea de firme care a câştigat licitaţia, invocând lipsa unor documente justificative solicitate acesteia.
Epopeea reabilitării Drumului Naţional 76 a început în urmă cu zece ani, iar lucrările ar fi trebuie să fie finanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională. După ce ani întregi începutul reabilitării a fost întârziat din cauza contestaţiilor, muncitorii au ajuns pe şantier abia în 2013. Un an mai târziu, după ce o comisie a CNANDR a stabilit că firmele câştigătoare ale licitaţiilor au tărăgănat lucrările, au fost rezilitate contractele. S-a renunţat şi la finanţarea europeană, astfel că în acest an s-a hotărât alocarea a aproximativ nouă milioane de euro din bugetul propriu al companiei şi s-a ales varianta mai ieftină de refacere a drumului prin reciclare. DN76 Oradea - Deva, care măsoară 217 kilometri, este principala cale de acces spre zonele turistice din Munţii Apuseni, Stâna de Vale sau Arieşeni.
Reporter: Bogdan Băcilă
Operator: Gabor Szilagyi