Problemele se ţin scai de drumul naţional 76. La o zi după vizita ministrului Transporturilor pe şantierul singurei şosele din ţară cu pagină de Facebook, lucrările au fost din nou sistate. De această dată, pe o porţiune lângă oraşul Beiuş, unde inspectorii ITM au descoperit că muncitorii lucrează fără norme de protecţie. Până la rezolvarea situaţiei, şantierul a fost oprit.
Acest muncitor a coborât pe fundul unui şanţ adânc de mai bine de doi metri făcut de un excavator pe DN76, la câţiva kilometri de oraşul Beiuş, în zona cunoscută de localnici sub numele de Dealul Bitiilor. A montat împreună cu colegii săi materialul geotextil şi tubul pentru scurgerea apelor - totul fără protecţie, chiar sub ochii responsabililor de lucrare.
"- De ce nu există parapete pentru protecţia muncitorilor?
- Nu e gata, nu e gata.
- Dar trebuie să aveţi, pentru că aveţi muncitori înăuntru."
"- V-a asigurat firma parapete sau protecţie?
- A asigurat, da, dar nu le folosim aici.
- De ce nu
- Aici e 1,70-1,80.
- Aveţi aici doi metri.
- Aici deja a fost şantul."
Există porţiuni şi mai adânci, unde muncitorii au coborât fără niciun fel de protecţie.
Specialiştii Inspectoratului de Muncă Bihor consideră că astfel de lucrări reprezintă un risc pentru muncitori. Drept urmare, au cerut oprirea lucrărilor până când constructorii vor asigura toate măsurile de protecţie.
"La o adâncime de doi metri, aşa cum ştiu acum, obligatoriu trebuia prevăzut pereţi laterali cu sisteme de siguranţă ca să evite căderile, alunecările de pământ peste muncitorii din adâncime! Trepidaţiile ce le pot genera maşinile grele ce trec ar putea duce oricând la o prăbuşire de mal", susţine Marius Rotar, directorul ITM Bihor.
Chiar ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, cel care a urmărit şantierul de pe DN76 şi a cerut respectarea unor termene clare, a insistat asupra importanţei calităţii lucrărilor şi a asigurării protecţiei în zonă: "Am cerut ca să fie respectate normele de calitate, indiferent că a fost vreme urâtă sau nu. Am cerut de asemenea ca lucrarile neterminate să fie securizate!"
Pe porţiunea aflată în lucru mai sunt de turnat câteva sute de tone de asfalt, au declarat reprezentanţii firmei de construcţii, duminică, la întâlnirea cu ministrul Transporturilor. Totul ar fi trebuit terminat până marţi, promiteau constructorii.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Florin Lucuţa