Pe o distanță de aproape o jumătate de kilometru muncitorii au săpat gropi adânci de un metru și jumătate pe marginea drumului, până lângă casele oamenilor. Localnicii din Rieni sunt nevoiți să folosească scări ca să treacă peste șanţuri şi să ajungă în stradă. Martor la astfel de scene a fost chiar directorul Companiei Naționale de Autostrăzi, care a făcut o vizită pe șantier.
"Am văzut oameni care voiau să iasă din casă și voiau să treacă strada coborând pe scări. Mi s-a părut anormal așa ceva. Am oprit acolo, oamenii au venit la mine și au început să se plângă", povesteşte Narcis Neaga, directorul CNADNR.
"- Am pus coarne şi placaje groase să putem circula.
- Se poate circula?
- Nu, deloc."
"Dacă sapă, trebuia să refacă, să poţi intra în curte. Trebuie să ne călărim pe şanţurile astea, de un metru şi ceva. În jos, în sus, e foarte greu."
"De o lună şi jumătate pentru noi e bătaie de joc. Trebuie să cărăm sacii de cartofi, că e toamnă. Îi cărăm în spate, ce mama dracului, să nu poţi să intri în curte."
Narcis Neaga și-a sancționat subalternul care a supravegheat lucrările pe acest tronson şi a cerut remedierea situaţiei.
"Am dat termen ca până pe data de 10 octombrie să se închidă acea casetă pe o lungime de 400 de metri. Am dat dispoziție să se lucreze noaptea."
Săpatul de șanțuri adânci și abandonarea lor este o practică frecventă a constructorilor, susține directorul CNADNR. Neaga acuză firmele că în acest fel pun presiune pe instituția pe care o conduce: "De regulă deschid casetele acestea în localități. Blochează accese, creează un disconfort în trafic, mută presiunea pe noi prin intermediul locuitorilor."
Muncitorii motivează că nu pot termina lucrările pentru că nu au fost plătiți de stat, însă directorul Companiei Naționale de Autostrăzi spune că firmele nu au documente pentru decontarea banilor europeni.
"- CNADR spune că nu s-a lucrat şi de aceea nu s-a plătit.
- CNADNR minte. În zona Deva -Brad este undeva la 70-80 % finalizat, în zona de la Ţebea până la Ioneşti este undeva la 90%. În zona Brad până la Deva este firma Selina. Ştim de la ei: "Am fost pătiţi în aprilie, ce am lucrat anul trecut", susţine Gheorghe Ioan Bota, primarul comunei Rieni.
"Au fost unele spuse ale localnicilor care ne acuzau pe noi că nu plătim compania şi constructorul nu vrea să lucreze. Le-am explicat că nu se pune problema de bani, că sunt bani europeni", spune directorul CNADNR.
În cadrul controlului făcut pe DN76, șeful Companiei de Autostrăzi a reziliat contractul cu o firmă spaniolă care lucra pe tronsonul Brad-Vârfurile. Nici jumătate din muncitori nu erau pe șantier.
Reporteri: Florina Fofiu, Bogdan Costea
Operatori: Robert Rezmuves, Constantin Gheorghiţă