DN 1 reabilitat, dar fără marcaje rutiere. Se întâmplă chiar la intrarea în ţară, pe porţiunea dintre vama Borş şi Oradea, unde administratorul şoselei a finalizat lucrările de turnare a covorului asfaltic, fără să refacă însă mijloacele de semnalizare. Situaţia este veche de o lună, însă cei de la drumuri spun că mai au de remediat problemele care au apărut ulterior. Până atunci şoferii trebuie să se ghideze după instinct.
Legislaţia rutieră precizează că marcajele servesc la organizarea circulaţiei, precum şi pentru avertizarea sau îndrumarea participanţilor la trafic. Acestea pot fi folosite singure sau împreună cu alte mijloace de semnalizare rutieră pe care le completează sau le precizează semnificaţia.
"Pe acest tronson care are o lungime de aproximativ patru kilometri doar astfel de indicatoare îi mai ajută pe şoferi să respecte delimitarea benzilor de circulaţie, întrucât marcaje rutiere nu există", a observat Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.
Situaţia de faţă se regăseşte în Bihor, unde Drumul Naţional 1 a fost modernizat între vama Borş şi intrarea în Oradea. Deşi reabilitarea este gata încă din vară, marcajele rutiere nu au fost refăcute nici acum de către administratorul drumului.
"- Asta-i România, noi i-am ales.
- Seara, vă pune în dificultate faptul că un drum nu este marcat rutier?
- Da, absolut", spune un şofer.
"Dificultatea e pentru autoturismele mici pentru camione, cei care cunosc drumul, e bun, dar cine nu cunoaşte drumul se încurcă. Cei care vin de afară se încurcă fără marcaj", completează altul.
Şoferii sunt puşi în dificultate şi spun că riscă amenzi sau chiar suspendarea permisului auto. Instructorii auto atrag atenţia că aceştia trebuie să fie mult mai atenţi.
"Lucrurile puţin se complică, pentru că în momentul în care lipsesc marcajele nu te poţi orienta când se face o trecere de pe o parte pe alta, când trebuie să revii înapoi. Din punct de vedere al celor care administrează drumul, lucrurile sunt relativ clare pentru că legea specifică explicit că folosirea incorectă a drumurilor cu sau fără marcaje presupune contravenţie", explică Ioan Şanta, instructor auto.
Cei de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj care administrează drumul explică că lucrările nu au fost încă recepţionate pentru că s-au găsit anumite nereguli.
"Lucrarea este finalizată în proporţie de 100%, necesitând remedierea suprafeţelor neconforme rezultate în urma analizelor de laborator. După remedierea neconformităţilor, se vor executa marcajele rutiere conform programului stabilit."
Nu se ştie însă când vor fi rezolvate aceste probleme, iar până atunci şoferii trebuie să fie atenţi şi să se ghideze după propria intuiţie.
Reporter: Anca Deac
Operator: Constantin Gheorghiţă