Înfiinţată în 1948, intreprinderea Înfrăţirea din Oradea a ajuns în anii comunismului un colos industrial, care producea maşinilor unelte de mare precizie. Nicolae Agud a condus mai mulţi ani sectoare importante ale fabricii. Îşi aminteşte că piesele și maşinile fabricate aici erau exportate în 55 de țări: "RFG, Elveţia, Franţa. Am trimis maşini în China, am trimis în Japonia, am trimis în Peru, în Iran în toate ţările lumii."
"Secretul din spatele unei asemenea întreprinderi era şi buna structură de vânzare făcută la vremea respectivă prin structurile de comerţ exterior ale României", explică Dacian Palladi, consultant în afaceri.
Fabrica din Oradea devenise o destinație preferată pentru Nicolae Ceaușescu, care o vizita intreprinderea de fiecare dată când venea în regiune. Și străinii erau interesați să vadă felul în care era organizată întreprinderea.
"Erau peste 5 mii de angajaţi; vă daţi seama să dai de lucru la 5 mii de angajaţi", spune Florian Nistor, tehnician în cadrul fostei intreprinderi Înfrăţirea.
Inovaţii de milioane de dolari
La Oradea erau propuse soluţii tehnice şi inovaţii care sunt și acum sunt dorite de firme importante din străinătate. În aceste condiții, producția a crescut exponențial, iar sumele încasate de România erau fabuloase.
"Dacă fabricăm de 20 de milioane de dolari pe an, noi avem lunar 400 de bucăți de maşini unelte, făceam 3 mii 500-4000 de maşini unelte pe an", detaliază Nicolae Agud, fost director tehnic în cadrul întreprinderii Înfrăţirea.
O școală din oraș a fost creată doar pentru a asigura forţa de muncă pentru Înfrățirea.
"Avea în jur de două mii de elevi jumătate pe şcoala profesională, jumătate pe liceu. Cei de la profesională de exemplu primeau cazare masă gratuită, echipament gratuit şi bani de cheltuială toţi erau angajaţi după absolvire în cadrul Infrăţirii", îşi aminteşte Ruben Filimon, directorul fostului liceu Înfraţirea.
În anii 1990 a început declinul marii întreprinderi
"După '89 s-a cam dat peste cap totul n-au mai fost pieţe de desfacere, s-a terminat cu piaţa de desfacere", spune Florian Nistor.
"Se adaugă povestea ei la lungul şir a rateurilor în ce priveşte privatizarea, dar, repet, cu o istorie ce vine chiar din anii 90 cu nişte contracte care au supt la propriu Infrăţirea la momentul ei de potenţialitate şi de putere de producţie", spune Dacian Palladi.
Adusă în pragul falimentului, fabrica a fost vândută în 2003, când noul proprietar a plătit ceva mai mult de 2 milioane de euro pentru aproape 70% din acțiuni. În anii următori, activitatea firmei s-a mutat în Beiuș, la 60 de kilometri distanță, iar terenul a fost vândut. Cumpărătorii au început să demoleze unele construcții și să construiască în loc un mall.
"Proprietarii au cerut autorizaţie de construcţie pe acel teren au primit această autorizaţie, ceea ce înseamnă că în acest an ar putea începe lucrările", a precizat Anca Sas, purtatorul de cuvânt al Primăriei Oradea.
Tinerii nu cunosc istoria acestei întreprinderi, dar cred că ridicarea unui mall în zonă va îmbunătăţi măcar estetic zona.
reporter: Bogdan Costea
operator: Rezmuves Robert, Gabor Szilagyi
editor web: Adrian Laboş