Despărțiți de zece metri. Din cauza unui drum neterminat, localnicii din Cheresig ocolesc 70 de kilometri

Data publicării:
drum granita

Șoseaua care ar fi trebuit să lege satul bihorean Cheresig de localitatea maghiară Körösnagyharsány a fost construită de o parte şi de alta a graniţei în 2013, pe o lungime de 4 kilometri. Autoritățile române au lăsat atunci neasfaltată o porțiune de 10 metri, în dreptul fâşiei de frontieră. Urmau să o amenajeze când România ar fi intrat în Spațiul Schengen, iar accesul dintr-o țară în alta s-ar fi făcut fără un control în prealabil.

"Lumea așteaptă de când a fost construit drumul, tot ne pun întrebări, când vor putea să meargă pe el, când se va deschide", spune Gheorghe Șinca, viceprimarul comunei Toboliu.

"- Ar fi util.
- Măcar să vedeți ce e dincolo?
- Da, măcar atât chiar și pentru o vizită."

"Sigur că ne-ar bucura că e foarte aproape."

"În lipsa unui punct de trecere a frontierei, localnicii din Cheresig sunt obligați să ocolească 70 de kilometri prin Vama Borș, pentru a ajunge la rudele și prietenii lor care stau în satul de dincolo de graniță", a explicat Claudiu Mihuț, reporter Digi24 Oradea.

Cum aderarea nu s-a produs lucrarea a fost abandonată. În urmă cu doi ani autoritățile maghiare au propus o soluție de compromis - amenajarea pe cheltuiala proprie a unui punct de frontieră mobil deschis în anumite intervale orare. Doar că:

"Întotdeauna un punct de trecere a frontierei trebuie să aibă reprezentanții ambelor state, nu se poate deschide un punct fără cadrul specializat uman și fără prezența logistică a celeilalte părți", spune Szabo Odon, președintele Grupului de Prietenie cu Ungaria din Parlament.

Ceea ce Guvernul român nu s-a arătat dispus să facă, invocând cheltuielile pe care le-ar presupune o astfel de infrastructură. Investiţia "ar deveni inutilă după aderarea României la spaţiul Schengen", i-au transmis reprezentanţii Cabinetului de la Bucureşti comisarului european Corina Creţu. Acesta îi ceruse premierului Dacian Cioloş să ia măsuri pentru darea în folosinţă a zece drumuri transfrontaliere dintre România și Ungaria, co-finanțate de Uniunea Europeană.

"Funcționarea în regim permanent a acestor legături rutiere nu ar fi posibilă decât cu condiția înființări unor puncte de trecere a frontierei la standarde Schengen, ceea ce ar presupune cheltuieli importante, nejustificate pentru o infrastructură care ar deveni practic inutilă după aderarea României la Spațiul Schengen."
sursă: scrisoarea Guvernului către comisarul european Corina Creţu

Potrivit proiectelor, cele zece drumuri transfrontaliere ar fi trebuit deservite de puncte mobile de trecere a graniţei amenajate în judeţele Bihor, Arad şi Satu Mare. 

Reporter: Claudiu Mihuț
Operator: Gabor Szilagyi

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cum se conduce corect o mașină diesel. Turația ideală pentru a proteja motorul și transmisia
Digi FM
Cu frumoasa lui familie, pe covorul roșu. Richard Gere, fericit alături de soția sa și de fiul lui cel mare...
Pro FM
Ultima imagine cu Freddie Mercury. Cum arăta cu trei luni înainte să moară
Film Now
Ashton Kutcher, fotografiat în timpul unei discuții tensionate, după zvonurile privind divorțul de Mila Kunis...
Adevarul
Imagini document cu prima apariție a lui Gabriel Cotabiță la televiziune. Cântă cu Redivivus pe străzile unui...
Newsweek
Cine e Călin Georgescu care vrea alianță cu Rusia? Tovarăș cu Iliescu, membru într-un Club „secret”
Digi FM
Cameron Diaz revine la Hollywood după o pauză de mai bine de 10 ani. Cum arată azi celebra actriță din „Masca”
Digi World
Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă femeie din lume s-au cunoscut: "A fost...
Digi Animal World
Un animal misterios, cu aspect „ciudat”, depistat în parcul West Virginia. Locuitorii sunt nedumeriți: „Cum a...
Film Now
Hugh Grant, mărturisiri neașteptate despre personajul său din „Notting Hill”. Starul face dezvăluiri inedite...
UTV
Lidia Buble, inselata de fostul iubit: detaliul neasteptat care i-a dezvaluit adevarul despre „Maria”