Elaborarea noului plan urbanistic general al Oradei nu a fost deloc o muncă ușoară. A durat ani la rând, spun specialiștii implicați în proiectul care reglementează modul de utilizare a terenurilor din oraș, realizarea construcțiilor în 10 ani și utilizarea acestora.
"Lucrurile cu care am fost cel mai atenți a fost să evaluăm rezervele de teren existent în interiorul intravilanului existent. Există suficiente terenuri disponibile pentru dezvoltări noi, pentru construcții în așa fel încât să nu fie nevoie, de lărgirea zonei intravilane", explică arhitectul Tiberiu Ciolacu.
Două mii din cele 8 mii de hectare ale Oradea sunt disponibile pentru construcții. Din acest motiv suprafețele extravilane nu vor mai fi transformate la cerere în intravilane și va fi eliminată, astfel, specula imobiliară.
Un alt obiectiv este reglementarea așa-numitului inel central. "Dacă dorim ca centrul istoric să nu mai fie zonă de tranzit auto și să încurajăm suprafețele pietonale, atunci trebuie să închidem orice acest inel, ringurile așa cum sunt definite", spune Ilie Bolojan, primarul Oradei.
Spcialiștii propun amenajarea ori extinderea unor zone pietonale sau rutiere, cum sunt străzile Sucevei și Avram Iancu. "Fiind în zona centrală orice plan urbanistic zonal trebuie avizul ministerului Culturii", a atras atenţia Adriana Lipoveanu, arhitectul șef al Oradei.
Planul Urbanistic General propune și zona în care ar trebui să se dezvolte Oradea.
"E zona de sud, coridorul Peța. E (...) zona de la Auchan, din zona Calea Aradului, până în Nufărul, până pe Atelierelor", spune Ilie Bolojan.
În această parte a orașului vor fi construite blocuri, un campus universitar, noua sală de sport a orașului, zone comerciale și poduri.
Specialiștii au mai propus devierea șoselei de centură, pentru a ocoli zonele locuite, și prelungirea ei până la intersecția cu autostrada A3 Borș - Suplacu de Barcău.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Gabor Szilagyi