La aproape şase ani de la desfiinţarea cărţilor de muncă, aproape 10 mii de bihoreni nu s-au interesat de actul care le-a atestat vechimea în meserie până în 2011. Păstrate în arhiva Inspectoratului Teritorial de Muncă, acesta sunt în continuare necesar atât pentru întocmirea dosarului de pensionare, cât şi pentru stabilirea indemnizaţiei de şomaj. Inspectorii le cer titularilor să îşi ridice documentul, dar foarte puţini fac acest lucru.
Până în 2011, salariul, funcţia şi perioadele lucrate de o persoană erau consemnate în cartea de muncă a acesteia. Acum cinci ani documentul a fost înlocuit de registrul electronic al angajaţilor, unde au fost trecute toate datele din vechiul act. După această operaţiune, mulţi nu ştiu ce s-a întâmplat cu cartea lor de muncă.
"- V-aţi interesat de cartea dumneavostră, unde e?
- M-am interesat şi au spus că e ceva în memoria unui calculator. Atât mi s-a spus de la firma unde am lucrat atunci", spune un orădean.
Potrivit legislaţiei, cărţile de muncă au ajuns la inspectoratele de muncă, de unde unele firme le-au ridicat şi le-au predat angajaţilor. Altele au fost trimise la casele de pensii şi la agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncă, unde au fost scanate.
Însă mii dintre ele au rămas în arhiva ITM, unde îşi aşteaptă şi acum titularii. "Avem 9.263 de carnete de muncă. Ele erau obligatorii până în 31 decembrie 2010", confirmă Marius Rotar, directorul ITM Bihor.
Îl completează Emilia Mercea, şefa biroului contracte colective de muncă din cadrul ITM Bihor: "Există în continuare carnete de muncă ce se păstrează la sediul instituţiei noastre în condiţii de deplină siguranţă, în dulapuri metalice, în cutii, clasoare ce aşteaptă titularii lor în vederea ridicării de la sediul instituţiei."
"Cărţile de muncă aflate în păstrarea Inspectoratului Teritorial de Muncă pot fi ridicate de titulari în baza unei cereri şi a documentului de identitate", explică Bogdan Costea, reporter Digi24 Oradea.
Deşi cărţile de muncă au fost desfiinţate, ele trebuie prezentate la Casa de Pensii pentru dosarul de pensionare sau la AJOFM, pentru obţinerea indemnizaţiei de şomaj. Fără acest act, titiularii îşi pierd anii de muncă.
Există soluţia reconstituirii, filă cu filă, a întregii cărţi de muncă. Dar acest lucru poate fi o sarcină foarte dificilă pentru titular.
Angajaţii inspectoratului de muncă Bihor spun că trimit periodic înştiinţări persoanelor ale căror cărţi de muncă se află în arhiva instituţiei, dar numai 5% dintre acestea vin să-şi ridice documentul.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Florin Lucuţa
Editor web: Adrian Laboş