Adevărate capcane au răsărit pe DN1, pe o porţiune care traversează o localitate aflată la 50 de kilometri de Oradea. În Auşeu, muncitorii amenajează chiar în mijlocul şoselei mai multe alveole cu rol de calmare a traficului. Şoferii acuză faptul că bordurile înalte ale insulelor pot provoca accidente şi încurcă traficul. Edilii cer refacerea construcţiilor, dar acest lucru este greu de pus în aplicare. Modificarea proiectului ar însemna pierderea unor bani, spun constructorii.
Chiar în aceste zile, pe drumul naţional 1, în localitatea bihoreană Auşeu, muncitorii amenajează şase alveole chiar pe mijlocul drumului. Teoretic, construcţiile au rol de calmare a traficului. Practic, mai mult îl încurcă, spun şoferii. Tot ei au observat bordurile înalte ale alveolelor despre care cred că pot provoca victime.
"O să fie foarte multe accidente. Dacă până acum nu a fost doar aşa ca peste tot, acum vor fi foarte multe din cauza lor."
"Sunt foarte mari, trebuie să reduci viteza foarte mult şi diferenţa de nivel e mare 30-40 de centimetri de la carosabil la bordură."
"Pentru camioane este o prostie, marfa încărcătura înaltă face balans şi e risc de explozie la cauciuc."
Şoferii spun că alveolele ar fi trebuit amenajate după modelul celor din Ungaria, care au bordurile înalte de doar câţiva centimetri şi înclinate astfel încât maşina unui şofer neatent să nu se răstoarne sau să fie aruncată în afara şoselei.
Primăria din Auşeu a cerut ca bordurile să fie refăcute, dar acest lucru pare blocat de birocraţie.
"Se pare că fiind un proiect european este mai greu de obţinut astfel de modificări şi riscul, dacă intervin modificări în cadrul proiectului, riscul ar fi să nu fie decontate aceste lucrări", spune Ancuţa Şchiop, viceprimarul comunei Auşeu.
"Noi respectăm proiectul, proiect aprobat şi însuşit de către administratorul drumului de către compania de drumuri, de inspectoratul general al poliţie", explică Dan Mihancea, reprezentantul firmei constructoare.
Totuşi, reprezentantul constructorului a precizat că alveolele de la intrarea şi ieşirea din localitate vor avea borduri teşite. Adică la fel ca şi cele amplasate pe DN79 Oradea-Arad în urma unui accident grav produs acum doi ani. Atunci, un şofer a murit după ce camionul pe care îl conducea a lovit marginea înaltă a unei insule de calmare a traficului şi s-a răsturnat.
"Acele alveole se pun la 90 de grade şi dacă un şofer, din neatenţie sau depăşire, loveşte bordura, consecinţele sunt fatale şi cineva va plăti acele despăgubiri", susţine avocatul Mircea Ursuţa.
Aşa cum este posibil să plătească şi CNADNR, după ce soţia şoferului de camion mort în 2014 a dat în judecată compania şi cere despăgubiri de un milion de euro.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Robert Rezmuves