Drumul dintre Oradea şi Beiuș este de câţiva ani un calvar pentru șoferi. Reparaţiile au fost începute şi abandonate, iar în cele din urmă a fost aleasă o metodă ieftină, a reciclării asfaltului. Costul anunţat a fost de 11 milioane de lei. Însă cheltuielile puteau fi şi mai mici dacă pentru realizarea asfaltului s-ar fi folosit bitum din cel mai mare zăcământ de nisipuri bituminoase din Europa, aflat în Bihor.
Este vorba de perimetrul Derna-Budoi-Sacalasău-Tătăruși, care se întinde pe aproape 1000 de hectare în nordul judeţului şi unde pământul mustește de bitum natural.
"În zona comunei Derna, nisipurile bituminoase se află la o adâncime mică sub stratul subțire de pământ. Oricine poate recunoaște materialul după mirosul putermic de bitum și faptul că acesta este maleabil, ca o pastă", a relatat Bogdan Costea, reporter Dig24 Oradea.
"Poate fi exploatat în sistem de carieră și care poate fi folosit pentru infrastructura de drumuri. A fost folosit în anii precedenți până în 2000 la infrastructura de drumuri Crișana", spune Gheorghe But, localnic din Derna.
Stația de prelucrare a fost părăsită, iar acum zace în ruină. Un localnic care a lucrat la mina din zonă încearcă să repornească exploatarea zăcământului.
"Am cerut explicit în memoriile care le-am adresat guvernului României să fiu sprijinit pentru pentru a implementa un proiect pentru exploatarea acestui zăcâmânt", susţine Gheorghe But.
Zăcământul se află parțial în administrarea primăriei Derna, care e lipsită de mijloace pentru reluarea extracției de nisip bituminos.
"Nu avem bani pentru așa ceva, nici nu suntem noi autorizați pentru așa ceva. Noi am fi de acord să se redeschidă, pentru locurile de muncă și pentru zonă, s-ar dezvolta zona. După părerea mea, în jur de 200 de locuri de muncă ar fi valabile suficiente", susţine Aurel Magui, viceprimarul comunei Derna.
"Ar trebui, pentru că se crează locuri de muncă, pentru că nu sunt momentan și tinerii pleacă în zonele urbane caută de lucru acolo."
Compania Națională de Autostrăzi a prelevat probe care atestă că nisipurile din nordul Bihorului au concentrație bună de bitum. Specialiştii susţin că aceste materiale pot fi folosite pentru producerea asfaltului şi ar reduce costurile la jumătate. Astfel, dacă o tonă de bitum produs tradiţional costă în jur de 400 de euro, aceeaşi cantitate de bitum natural costă 200 de euro.
"Trebuie îmbunătățite, modificată duritatea în timpul malaxării a unui bitum dur din petrol; componența se stabilește prin încercări de laborator. Se transportă și se manipulează în vrac, se pot depozita oriunde chiar și sub cerul liber și în orice condiții", precizează Mihaela Ghemiș, directorul departamentului Construcții al Universității din Oradea.
"Eu cred că oricare țară din Europa care ar avea un asemenea zăcământ nu cred că ar putea să-l lase deoparte și să nu-l folosească", este de părere Gheorghe But.
Pentru ca nisipurile bituminoase din Bihor să fie folosite din nou pentru realizarea asfaltului este nevoie ca Agentia Națională de Resurse Minerale să acorde o licență de exploatare. În România a fost acordată până acum un singur astfel de document pentru roci bituminoase.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Florin Lucuța