"Am auzit o bubuitură, nu am ştiut ce este. Am crezut că s-a întâmplat ceva în zonă, că a fost o bubuitură foarte puternică."
"Parcă o explodat ceva ! După aceea a venit un avion după ele!"
"Au ţiut geamurile și m-am speriat: Doamne ce s-a întâmplat?"
Mărturiile localnicilor speriați descriu panica prin care au trecut cu o seară înainte. Nu știau ce s-a întâmplat, iar scenariile nu au întârziat să fie croite: ba că a fost un meteorit, ba o explozie de gaze.
Misterul a fost dezlegat azi: totul a plecat de la un avion irakian cu pasageri, care decolase din Germania cu destinaţia Turcia. În timp ce se afla în spaţiul aerian al Cehiei, piloţii au pierdut comunicare cu turnul de control.
"Două avioane militare ungurești tip JAS-39 Gripen au preluat însoțirea avionului irakian de la forțele aeriene din Slovacia, la ora 18.52, și au predat-o avioanelor militare românești în apropierea orașului Berretyoujfalu, la ora 19. Avionul comercial irakian nu a recapătat comunicarea, dar și-a continuat zborul pe ruta prestabilită", se arată într-un comunicat al Ministerului Apărării Naţionale din Ungaria.
Autoritățile române nu au comunicat nimic
Atunci când piloţii sunt în imposibilitatea de a comunica cu turnul de control, avionul cu probleme este escortat de aparate de zbor militare, care pot lua legătura pe cale radio cu piloţii. Asta pentru a se evita eventuale deturnări ale aparatului de către terorişti.
"O escortă se întâmplă în momentul în care nu există comunicaţie: avioanele militare sunt obligate să se ridice în aer pentru a escorta acest avion", explică pilotul Gheorghe Manicea.
Un alt risc atunci când piloţii pierd comunicarea cu turnul de control îl reprezintă altitudinea la care zboară avionul.
Autorităţile române nu au comunicat nimic în legătură cu acest incident.
reporter: Bogdan Costea
operator: Constantin Gheorghiţă