Ungaria ne dă din nou lecţii de respect şi de siguranţă în trafic. De data aceasta e vorba de alveolele construite pe şosea, la intrările în fiecare localitate. În timp ce în ţara vecină au dimensiuni reduse şi sunt semnalizate din timp, ca să nu-i încurce pe şoferi, la noi totul e pe dos. Bordurile înalte şi semnalizarea deficitară le-au transformat pe cele construite în România în pericole mortale. Şeful CNAIR a recunoscut că sunt probleme şi a oprit construirea alveolelor.
Prima diferenţă este observată, mai ales pe timp de noapte, la modul de semnalizare a alveolelor.
„Pe lângă indicator, în Ungaria există şi limitatoare de viteză, ceea ce îi avertizează pe şoferi că în câţiva zeci de metri urmează o alveolă. În România, în schimb, alveolele sunt semnalizate foarte din scurt de un indicator. Este şi întuneric aici, becurile stradale nu ajută prea mult”, a observat Bianca Firezar, reporter Digi24 Oradea.
„În Ungaria apare câte un squar, e semnalizat prin lumini”, spune un şofer. „La noi, dintr-o dată îţi apare scuarul şi trebuie să frânezi; sunt făcute în locuri...în curbe, sate aglomerate, drumuri strâmte în care nu ne putem încadra bine cu camioanele."
O altă diferenţă constă în felul în care au fost amenajate aceste "insule" de calmare a traficului.
„În ţara vecină, marginile alveolelor sunt teşite, iar în laterale există destul de mult spaţiu, cât să treacă fără probleme chiar şi un tir. La noi, în schimb, construcţiile sunt foarte înalte şi foarte robuste, iar dacă aveţi ghinionul să circulaţi pe aici noaptea şi să nu cunoaşteţi drumul, puteţi ricoşa pe marginea şoselei”, a comparat Bianca Firezar.
„Trebuie redusă viteza foarte mult şi sunt foarte înguste. Te răstoarnă, efectiv te răstoarnă. Uitaţi-vă la borduri, că sunt negre, sunt lovite tot. Alea înseamnă că sunt lovite de camioane, nu?”, spune un alt şofer.
Că alveolele de pe drumurile din România sunt periculoase o dovedesc multele acidente petrecute în zonele în care au fost amenajate. Acum trei ani, un şofer de camion a murit după ce a lovit alveola cu maşina şi s-a răsturnat. Un milion de euro este valoarea despăgubirilor cerute de soţia victimei.
Ştefan Ioniţă, directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a recunoscut la Oradea că sunt probleme şi a hotărât oprirea proiectelor de construire a insulelor.
„Proiectul, într-adevăr, se pare că produce disconfort participanților la trafic. Pentru contractele care încă nu au început, acestea vor fi sistate, pentru cele care sunt în derulare vor fi emise dispoziții de șantier, asftfel încât să se corecteze toate aceste insule.„
Cel mai recent accident în zona unei alveole s-a produs pe DN1, în localitatea bihoreană Oşorhei. Pe timp de noapte, un şofer nu a observat construcţia amenajată pe drum, a lovit-o şi a ricoşat într-un stâlp.
Reporter: Bianca Firezar
Operatori: Constantin Gheorghiţă, Norbert Hegedus
Editor web: Adrian Laboş