Şoferul român al microbuzului implicat în teribilul accident de marţi din Ungaria, în urma căruia 3 oameni au murit şi alţi şase au fost răniţi, îşi va petrece următoarele 29 de zile după gratii. Poliţiştii bănuiesc că acesta a adormit la volan, după ce a condus aproape 2000 de kilometri fără a se odihni. Dacă va fi găsit vinovat de instanţele din Ungaria, el riscă până la 8 ani de închisoare.
Cu lacrimi în ochi. Aşa a apărut pe holurile instanţei din Debreţin şoferul român al microbuzului implicat în accidentul de marţi. Nici acum nu îşi explică ce s-a întâmplat şi cum a ajuns vehiculul în afara drumului.
"- Pur şi simplu eram obosit, am venit din Anglia, a fost o fracţiune de secundă, nu ştiu, ploua foarte tare.
- Aţi adormit ?
- Cred că am adormit, mai aveam 20 de kilometri până în vamă.
- De ce aţi condus atât de mult ?
- Ca să ajung să intru în ţară. Am zis că după aceea mă odihnesc la Oradea."
După ce miercuri a fost reţinut de poliţişti, Judecătoria din Debreţin a decis joi arestarea şoferului din judeţul Neamţ.
"Pentru a preîntâmpina posibilă fugă, Judecătoria Debreţin l-a plasat în arest pe cetăţeanul român pentru 30 de zile. Prin această decizie vrem să ne asigurăm că persoana în cauză nu va dispărea şi va putea fi prezentă pe timpul anchetei", a declarat Timea Tatár, purtătorul de cuvânt al Judecătoriei Debreţin.
Specialiştii în transporturi spun că microbuzurile de nouă locuri, cum este şi cel implicat în accidentul din Ungaria, nu sunt dotate cu tahograf. Astfel, şoferul nu trebuie să respecte un program de odihnă pe traseu.
"Dacă un vehicul de transport persoane nu depăşeşte 8+1 locuri, este încadrat la autoturism si oricine poate să ducă câte persoane doreşte, în limita locurilor disponibile, fără timp de odihnă, fără timp de lucru - nu există reglementări din acestea", atrage atenţia Ioan Şanta, instructor auto.
Această situaţie s-ar putea schimba, mai ales că autorităţile au observat că firmele de transport speculează vidul legislativ.
"Un punct de vedere al ISCTR şi al Ministerului Transporturilor este şi acela de a se supune regulamentului 561 din 2006 privind perioadele de conducere, pauză şi odihnă ale conducătorilor auto care le conduc pe acestea pentru a avea un control asupra odihnei, a timpului pe care l-a efectuat la volan. Mai există un proiect de modificare a regulamentelor europene privind transportul de mărfuri şi de persoane la nivel european", a precizat Mihai Alecu, şef serviciu monitorizare şi control ISCTR.
În urma accidentului de marţi din Ungaria, 3 persoane au murit şi alte şase au fost rănite. Doi dintre răniţi, înclusiv şoferul, au fost între timp externaţi, însă ceilalţi patru se află încă sub supravegherea medicilor maghiari. Starea unuia dintre ei este critică.
Reporteri: Bogdan Costea, Bianca Firezar
Operatori: Norbert Hegedus, Florin Lucuţa