Rareş are 16 ani și este cel mai tânăr dintre proprietari care au venit să-și expună mașinile retro pe bulevardul Ștefan cel Mare din Iași. E foarte mândru de Dacia 1300, o moștenire de familie. "Doresc să păstrez maşina cât mai originală şi e o pasiune frumoasă. Este maşina cu care românii au făcut istorie. Chiar dacă este model simplu, totuşi au crescut generaţii cu ea," povesteşte tânărul.
Deţinătorii bijuteriilor pe patru roţi dau mici averi pe aceste mașini, pe care, de cele mai multe ori, le cumpără din străinătate. Lilică Dediu şi-a luat, acum cinci luni, din Germania un Plymouth fabricat în 1956. "E hidramată, maneta de viteză şi frâna de mână. La 60 de ani pe care îi are, încă se comportă ca o domnişoară pe drum," povesteşte mândru proprietarul.
Acesta mai are acasă 14 automobile de epocă, din care şapte sunt funcţionale. "De abia aştept să ajung să pot să mai muncesc la ele. Să le şterg, să le pregătesc pentru viitoare expoziţii. Te simţi un om împlinit, te simţi altfel, te simţi voios, mai ales când întoarce lumea capul după tine," spune colecţionarul.
Proprietarii mașinilor retro au participat la un raliu până să ajungă La Iași. Au plecat pe 5 septembrie din București către Chișinău, au făcut un popas la Iași pentru a încheia cursa tot în capitală.
"Sunt maşini din toate epocile automobilistice, să spunem aşa. Cea mai veche maşină participantă fiind un Dodge din 1931 şi ultima care primeşte atestarea ca vehicul istoric fiind anul 1989," a explicat Sebastian Petercă, reprezentant zonal al RetroMobil Club România.
Iaşul a fost introdus în traseul Raliului Carpaţi Retro, aflat la a XV-a ediție, abia anul acesta.